Svůj čas dělil Bohuslav Reynek (1892-1971) rovnoměrně mezi grafiku a poezii. V obou disciplínách zanechal obdivuhodnou stopu, ke které se vracejí umělci již druhou generaci.
Letošní výročí čtyřiceti let od Reynkova úmrtí připomíná výstava Hommage À Bohuslav Reynek v Muzeu Kroměřížska, která potrvá do 28. 8. Přehlídku grafik doplňuje stejnojmenná monografie.
Také inspirace Bohuslava Reynka byla dvojího druhu: nacházel ji ve zbožnosti a hluboké lásce k rodnému statku v Petrkově na Vysočině. Petrkov byl Reynkovou velkou radostí, v koloběhu přírody spatřoval řád světa.
Byl však i příčinou jeho osamocení a ponížení, když jej "budovatelé socialismu" z rodného domu vyvlastnili, statek zpustošili a donutili jej žít v nedůstojných podmínkách.
Básník a grafik se konce mizerných socialistických let sice nedočkal, jeho přátelé na něj přesto vzpomínají jako na člověka pokorného a šťastného.
Reynek by s nimi neměnil
Například malíř Jan Zrzavý si po jedné návštěvě na odrbaném, močůvkou čpícím "státním statku", ve kterém měl sedlákův potomek vymezeno jen několik nuzných místností, zapsal: "Jaký to ubohý a hloupý život, myslí si asi většina dnešních pokrokových lidí. Nemá tušení, že pan Reynek by s nimi neměnil a že je velmi šťasten. Protože žije v Království božím, zná jeho tajemství niterného života věčného, zná jeho moudrost a spravedlnost."
Prostota a soustředění je patrná také ze známých Reynkových fotoportrétů například od dokumentaristky Dagmar Hochové: Reynek se choulí nad kovovou destičkou, do které vyrývá budoucí obraz. Kostnatý stařík s kulatými brýlemi, jehož jedinou ozdobou je bělostný, do úsměvu zahnutý knír, působí poklidně a vyrovnaně. Jen jeho ruka, pevně svírající rycí tužku, je neobvykle veliká a silná.
Silná musela být i jeho vůle a víra. Nejprve se musel prosadit proti vůli rodičů, kteří chtěli mít z jediného syna dobrého sedláka. Bohuslav si ale po krátké epizodě na C. K. Vysoké škole technické, obor zemědělství, prosadil vlastní cestu.
Ukázky tvorby Bohuslava Reyneka
Seznámil se s Josefem Florianem, pro jehož věhlasné vydavatelství ve Staré Říši překládal z francouzštiny a němčiny, také ilustroval a vydával své první básnické práce. Odtud nejspíš pramenila jeho sebedůvěra, tady dostal rozhled, ze kterého mohl později, když se ocitl téměř v dokonalé izolaci, čerpat.
Pomáhal objevovat dosud nepřeložené významné autory, tak se také setkal s francouzskou básnířkou Suzanne Renaudovou, se kterou se po třech letech námluv oženil. Básnířka si vymínila slib: zimní období budou trávit ve Francii, kde je zima přívětivější. V létě Petrkov, v zimě Grenoble, kde Reynek také maloval i vystavoval.
Žili tak do smrti Reynkova otce v roce 1936. Potom musel Reynek převzít zodpovědnost za statek. Během okupace se rodina se dvěma syny musela z Petrkova vystěhovat, po roce 1948 jim zase statek znárodnili. Umělec, který měl donedávna přehled o nejsoučasnějších trendech evropského umění, se najednou stal vyděděncem. Rodinu živil pasením stáda ovcí, později jako dělník na statku.
Fyzická práce proti depresi
Ztráta předválečných kontaktů, existenční problémy a nepřátelské klima socialistického státu uvrhly Reynka i jeho ženu do tvůrčí krize. Básník najednou nemohl psát, avšak fyzická práce spojená s grafikou, především s technikou suché jehly, uvolňovala tvůrčí proud.
Také Reynek patří k autorům, kteří nejlepší díla vytvořili ve svém nejtemnějším období. Vystavovat a také publikovat mohl teprve v šedesátých letech, sazba jeho poslední sbírky Odlet vlaštovek však byla na začátku normalizace rozmetána a vyšla až posmrtně.
Kroměřížská výstava ukazuje, v čem je Reynek jedinečný: znovu vrátil do hry rembrandtovský šerosvit, pokrýval celou plochu grafického listu jemnými, jehličkovými vrypy, kterými modeloval scenérii. Reynkova hluboká zbožnost našla dokonalé vyjádření v husté, jemné síti linek, které dávají grafikám nebývalou hloubku a ostrost. A především v prostých výjevech.
Hommage À Bohuslav Reynek
Muzeum Kroměřížska, do 28. srpna
Plátna Ivana Ouhela jsou divákům příjemná, vyvolávají citovou reakci - čtěte ZDE
V době baroka studenti zanedbávali poslední rok studií, tvořili raději nádherné grafiky - čtěte ZDE
Ukázky tvorby Bohuslava Reyneka
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist