Ingmar Bergman uměl jako málokdo nahlížet do temných zákrut bytí i mezilidských vztahů. Ve svých filmech často poukazoval na rozdíly mezi neprostupnými maskami a autentickými tvářemi. Divadlo s jeho magičností i pachutí šmíry pro něj znamenalo symbol rozporného světa, kolísajícího mezi ušlechtilostí a pokleslostí.

To vše se zrcadlí i v jeho televizním snímku Po zkoušce (1984), v němž je stárnoucí režisér konfrontován s mladou herečkou a její rozvrácenou matkou.

Od kontrabasu k Hamletovi

Text švédského génia - znamenitě přeložený Zbyňkem Černíkem - nově vyložil známý slovenský herec a režisér Martin Huba v inscenaci, jež patří k vrcholům letošní sezony pražského Divadla v Řeznické. V sálku pro necelých sto diváků rozehrál drama o hereckém převtělování a režisérských manipulacích, ale i o úskalích partnerství a neúprosně plynoucím čase.

Inscenaci Po zkoušce rámuje jednoduchá scéna, které dominuje omlácená bedna na harfu. Hlavní figura dramatu - režisér Henrik Vogler - si ale v úvodu pohrává s kontrabasem, na němž předvádí možnosti komunikace s divákem. Po jeho následující, hamletovsky motivované úvaze o duchu divadla vstoupí do zkušebny mladá herečka Anna, která pod Voglerovým vedením studuje ústřední part Strindbergovy Hry snů. V jejich dlouhém dialogu se mísí profesní drezura s psychoanalytickou seancí i s dráždivým milostným duelem.

Režisér a jeho nástroje

Suverénní Martin Huba ztvárnil Voglera jako charismatického mentora, který o divadle hodně ví a své zkušenosti dokáže i poutavě sdělovat. Svou mladou žačku poučuje o všem možném - o magii herectví, svévolném znásilňování klasiků ("Sáhnout si na Ibsena může každý blbec, ale zneuctít Mozarta si neodváží nikdo") i o předstírání na jevišti a v civilu.

Annu chce přimět k maximálnímu výkonu a zároveň se před ní předvádí jako sarkastický, samotářský i lehce bolestínský světák. Se svou kultivovanou slovenštinou, vytáhlou postavou a dlouhýma rukama, s nimiž svět kolem sebe ovládá jako loutkář, zosobňuje oduševnělého tvůrce i sebestředného manipulátora.

Stárnoucí režisér v podání Martina Huby je v inscenaci Po zkoušce konfrontován s mladou herečkou (Lucie Štěpánková) a její rozvrácenou matkou (Ilona Svobodová)

Skvělá Lucie Štěpánková připomíná líbezný nástroj, zatím sice nevyhraný, dosud však nezkažený rutinou ani životními prohrami. Její Anna balancuje mezi snahou o poznání, hereckými ambicemi, despektem vůči matce a roztomilou koketérií se svým obdivovaným učitelem.

Retrospektiva se stárnoucí herečkou Rakel (v dravě živočišném podání Ilony Svobodové) ukazuje, co by se z její svéhlavé dcery časem mohlo stát. Tato alkoholem zdeptaná heroina, jež se zoufale snaží zachovat zbytky noblesy, škemrá u Voglera o sex i o roli. Kolísá mezi drastickou upřímností a záchvaty hysterie a ze scény odchází příznačně svázaná ve svěrací kazajce.

Mezi pravdou a přetvářkou

DIVADLO

 

Ingmar Bergman
Po zkoušce 
Režie Martin Huba
Praha, Divadlo v Řeznické

 

Nápaditá inscenace Martina Huby nabízí zasvěcenou esej o divadle i nemilosrdnou anamnézu existence v jeho čarovném i ničivém zakletí. Civilní zpovědi volně přecházejí do pasáží z citovaných her, hovory o tvorbě přerůstají do pikantního erotického dusna i do vášnivých hádek, provázených fackami a vulgárními kletbami. Neforemné pouzdro funguje jako dveře pro klíčový výjev ze Strindberga i jako postel pro milostné hrátky. Intimní zákulisí divadla se prolíná s veřejným jevištěm, kde publikum dychtivě sleduje každý detail.

V podtextu drsného dramatu s přídechem černé grotesky, jež se v prologu vynořuje ze tmy ve světle rozkývané lampy, se skrývá i úvaha o paradoxech prožívání času. Minulost vstupuje do vyprávění ve vzpomínkách i v retrospektivě se zchátralou Rakel.

Budoucnost se hlásí ve zmínkách o smrti a rozkladu, ale hlavně ve Voglerově vtipném monologu o tom, jak jejich počínající vztah s Annou dopadne za pár týdnů. A přítomnost - plná nadějí, obav, výlevů upřímnosti i teatrálních přetvářek - jako by mezitím aktérům unikala mezi prsty. Omšelá divadelní zkušebna tak znázorňuje omezený prostor našich životů, v nichž se stejně jako Bergmanovi a Hubovi antihrdinové potácíme mezi pravdou a zdáním. 

Stárnoucí režisér v podání Martina Huby je v inscenaci Po zkoušce konfrontován s mladou herečkou (Lucie Štěpánková) a její rozvrácenou matkou (Ilona Svobodová)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist