Nikdy nebyl Leonard Cohen v Česku známější než v poslední době. Oba pražské koncerty v letech 2008 a 2009 vynesly montrealského písničkáře k popularitě, jaké tu před ním dosáhli jen světoví rockeři nebo hvězdy pop-music. Žádná jeho píseň nebyla do češtiny tolikrát přeložena jako Hallelujah; téměř pokaždé bohužel tupě, bez jakéhokoli vztahu k originálu. Ať už ji zpívají Lucie Bílá, Jakub Smolík nebo Mistříňanka.

Kdo nic nepochopil z relativně srozumitelného propojení sexuality, víry a dokonalé literární formy v Hallelujah, pro toho může být nové, dvanácté studiové Cohenovo album Old Ideas (Staré nápady) učiněným Taxisovým příkopem. A to navzdory nosným a prostým melodiím, které řadí celé album ke Cohenovým nejlepším, jako jsou Songs Of Leonard Cohen, Songs Of Love And Hate, Recent Songs a Various Positions.

Hned druhá píseň Amen, nejcohenovštější, nejdelší a pro album nejpříznačnější, patří k významově nejsložitějším. Pasáž "když řezníkova špína je smyta krví jehněte" se může vztahovat k tématu písně The Butcher (Řezník) z Cohenova druhého alba.

Ale "zbytek kultury prošel táborovýma očima" - není to odkaz na holocaust a koncentráky? Záleží tu na každém slově, i na těch posledních, kde Cohen zpívá "Řekni mi, že mě zas miluješ." Tedy něco jiného, nadějnějšího, než je citováno v doprovodné brožuře alba.

Zbývá vám ještě 70 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se