Nikdy nebyl Leonard Cohen v Česku známější než v poslední době. Oba pražské koncerty v letech 2008 a 2009 vynesly montrealského písničkáře k popularitě, jaké tu před ním dosáhli jen světoví rockeři nebo hvězdy pop-music. Žádná jeho píseň nebyla do češtiny tolikrát přeložena jako Hallelujah; téměř pokaždé bohužel tupě, bez jakéhokoli vztahu k originálu. Ať už ji zpívají Lucie Bílá, Jakub Smolík nebo Mistříňanka.
Kdo nic nepochopil z relativně srozumitelného propojení sexuality, víry a dokonalé literární formy v Hallelujah, pro toho může být nové, dvanácté studiové Cohenovo album Old Ideas (Staré nápady) učiněným Taxisovým příkopem. A to navzdory nosným a prostým melodiím, které řadí celé album ke Cohenovým nejlepším, jako jsou Songs Of Leonard Cohen, Songs Of Love And Hate, Recent Songs a Various Positions.
Hned druhá píseň Amen, nejcohenovštější, nejdelší a pro album nejpříznačnější, patří k významově nejsložitějším. Pasáž "když řezníkova špína je smyta krví jehněte" se může vztahovat k tématu písně The Butcher (Řezník) z Cohenova druhého alba.
Ale "zbytek kultury prošel táborovýma očima" - není to odkaz na holocaust a koncentráky? Záleží tu na každém slově, i na těch posledních, kde Cohen zpívá "Řekni mi, že mě zas miluješ." Tedy něco jiného, nadějnějšího, než je citováno v doprovodné brožuře alba.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.