Vyřazené cisterny z pivovarů, cukrovarů či jiné průmyslové nádoby se pod rukama sochaře Čestmíra Sušky proměňují v nečekaně křehké sochy. Robustní šrot se stává železnou krajkou nebo šperkem obryň.

Výstavou Outside/Inside v pražském DOXu se však sochař hodlá s cyklem Rezavých květů, jak objekty romanticky označuje, po sedmi letech rozloučit."Projekt se vyčerpal a odezněl. Jako když se přežene velká voda," říká Čestmír Suška, jeden z bývalých Tvrdohlavých a také spolutvůrce výtvarného divadla Kolotoč.

Mystický začátek

Na začátku Rezavých květů byl zážitek bezmála mystický, který se sochaři stal během jeho rezidenčního pobytu v americkém Vermontu v roce 2005.

"V koutě místní sběrny železného šrotu se mezi zrezavělým valníkem a ohnutou ojnicí válela obrovská ocelová polokoule. Lilo jako z konve a já na ni zíral a tušil jsem, že bez ní nemůžu žít. Narvali jsme ji do vanu jedné paní sochařky a po krátké lekci svařování jsem začal plazmou vyřezávat svůj první železný košík," vzpomínal po návratu z USA Čestmír Suška v rozhovoru s kunsthistoričkou Magdalenou Juříkovou.

Ta je nyní kurátorkou pražské výstavy.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se