Richard Krajčo nazkoušel po šesti letech v pražském Národním divadle novou roli - Beaumarchaisova buřiče Figara. Dramaturgický záměr inscenace hledající paralely mezi nespokojeností se současnou politikou a francouzským předrevolučním étosem je průzračný.
Bláznivý den aneb Figarova svatba, která měla v pátek premiéru ve Stavovském divadle, je hlavně komedií plnou milostných zápletek. Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais ji však napsal před začátkem francouzské revoluce. A tak v ní důrazně zaznívá myšlenka společenské rovnosti, kritika privilegií, která ztratila svá oprávnění a zakládají se jen na zatuchlé společenské konvenci.
Dráždění zánikem Západu
Figarovy buřičské promluvy jsou aktuální i dnes, v době diskusí o legitimitě moci a uspořádání Evropy. Jenže i když je Krajčo chrlí přímo do publika, nikoho v hledišti nezvednou z křesla, jen příjemně podráždí svědomí a hned se utopí v erotickém napětí - v hrozbě tajně uplatněného práva první noci, na něž má místní hrabě zálusk. Tematickému důrazu nepomáhá ani to, že dramaturgyně Daria Ullrichová spolu s režisérem Michalem Dočekalem "revoluční" linii ještě podpořili vsuvkami vypůjčenými z knihy Zánik Západu německého filozofa Oswalda Spenglera.
Ještě na vás čeká 70 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.