Nositel devatenácti cen Grammy a v současnosti zřejmě nejproslulejší jazzový kytarista Pat Metheny přijíždí do Brna s novou deskou i novou kapelou. Ještě předloni objížděl svět s orchestrionem robotických nástrojů, ve čtvrtek jej na vyvrcholení Jazzfestu Brno v Bobycentru doprovodí už zase živí muzikanti – v první řadě výtečný saxofonista Chris Potter.
HN: V nahrávací kapele jste tenorsaxofon neměl třicet let. Proč?
Natočil jsem čtyřicet desek, ale jen na dvou hrál saxofon. Asi proto, že se od mládí snažím vyhýbat běžným sestavám a obecně tradičnímu uvažování v jazzu. Proto se dodnes věnuji i triu s elektrickou kytarou, protože tahle oblast podle mě zůstává podceňovaná.
HN: Ale nejste proti saxofonu zaujatý?
Jsem, protože jsem hrával s osobnostmi, jako byli Ornette Coleman nebo Dewey Redman, kteří pro mě nasadili laťku opravdu vysoko. Teprve v saxofonistovi Chrisi Potterovi jsem nyní našel vhodného nástupce, který se jim vyrovná, a snad hraje ještě lépe.
HN: Potter je zvyklý hrát v divokých sestavách. Ale tací vy nejste?
Máme toho v notách přesně tolik, kolik tahle kapela potřebuje. Chris u mě není proto, aby podnikal dobrodružné zálety dál, než od něj potřebuji. Podobně jako já si jen chce čas od času oddychnout od myšlenkově náročnějších autorských projektů a přidat se jako sideman k někomu jinému - v tom jazzoví hráči nacházejí odpočinek.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.