Australský básník a prozaik Louis Armand věnoval svou čtvrtou prózu, nazvanou Snídaně o půlnoci (Breakfast at Midnight), Praze. Lépe řečeno Praze viděné prizmatem koláží českého grafika a scénografa Libora Fáry. A právě tento zdroj inspirace, přiznaný hned na obálce knihy, staví Armandovu prózu zcela mimo hlavní proud psaní o Praze.
Po dvě tři desetiletí byla Praha v imaginaci cizojazyčných autorů pevně zaškatulkována do přihrádky, již jí přidělil italský bohemista Ripellino: magické město žijící více v minulosti než současnosti, město navěky determinované odkazem císaře Rudolfa, alchymistů, magie.
Pravda, významný evropský bohemista knihu o Praze pojal jako milostný dopis na rozloučenou, ódu na město, do něhož už se nikdy nepodívá. Ripellinův popis Prahy byl tak úspěšný a sugestivní, že z města udělal jakousi ikonu a zároveň stereotyp: a když jeho kniha vyšla anglicky, rozšířil se tento obraz celosvětově: Ripellinův odraz najdeme například ve vynikající novele Bruce Chatwina Utz nebo v knize Pražské obrázky: portrét jednoho města irského prozaika Johna Banvilla.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.