Bytostná spřízněnost s valivým proudem části americké literatury, která začíná někde u Burroughse a Kerouaka, je cítit z prózy 2666 chilského romanopisce Roberta Bolaña.

Také fakt, že román patří k oblíbené četbě zpěvačky Patti Smith, může poskytnout určité vodítko. Beatnické ideály naprosté svobody tvůrčí i životní nalézají v Bolañovi důstojného následovníka.

Jenže podobně jako u beatniků samotných ani u Bolaña se nelze zbavit dojmu, že mezi právem obdivovanou životní svobodou a jejím promítnutím do díla existuje disproporce, ne-li přímo trhlina. Že sebevíc uvolněné psaní nedokáže přesně zachytit uvolněný životní postoj, že to dokonce dokáže tím méně, čím je uvolněnější. Že zkrátka příliš mnoho svobody dílu škodí.

Takové dílo je - slovy Bohumila Doležala - "daleko spíše příznakem bezradnosti před svobodou, neschopnosti realizovat ji - neschopnosti k volbě, k zvolené jednostrannosti. Je to snaha využít najednou všeho, co dosud literatura nashromáždila, svoboda potenciální, bázlivá před svým uskutečněním - nekázeň, prodloužení zárodečného stavu svobody."

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se