Ředitel vinohradského divadla Tomáš Töpfer se často zaklíná publikem. Když kývl svým dramaturgům na hru britského dramatika Toma Stopparda Dvojitý agent (Hapgood), asi slepě uvěřil reklamnímu žánrovému označení "milostný špionážní thriller".

Nechce se ani uvěřit, že text předtím, než jej zařadil do repertoáru, vůbec četl. Jako zkušený principál totiž musel poznat, že příběh šmrncovní agentky Hapgoodové, která velí tajným operacím planetárního významu a zároveň se pokouší být dobrou matkou a vášnivě milující ženou, sice funguje jako osa textu, o niž se typicky stoppardovská intelektuální hra s odkazy, obrazy a souvislostmi opírá, ale rozhodně ne jako napínavý děj, jaký hlediště od takového žánru právem očekává.

Dvojitý agent rozhodně není takzvaný divácký titul, na nichž Vinohrady pod novým vedením staví repertoár, spíš dramaturgická specialita, které by rozhodně víc slušelo komornější jeviště.

Stoppardova hra je totiž docela záludný, možná myšlenkově až překombinovaný dramatický esej, jemuž je obtížné porozumět i při několikerém čtení. Natož sledujeme-li jej v režii Radovana Lipuse, odtažitě utopený kdesi v hloubi vinohradské scény, odkud k nám doléhají repliky zaměnitelných postav, většinou ještě bezobsažně "zprůměrované" dabérskými intonacemi, jako když slyšíme televizní detektivku z vedlejší místnosti.

Zbývá vám ještě 80 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se