Propagandistické filmy vzniklé v terezínském ghettu, jež měly tamní nelidské podmínky líčit v lepším světle, přibližuje nová výstava Židovského muzea v Praze. Vznikla ve spolupráci s Národním filmovým archivem (NFA) a představuje mimo jiné jejich iniciátory či podmínky natáčení, kdy se mnozí vězni stali nedobrovolnými herci a statisty, ale i členy filmového štábu.
Výstava Pravda a lež bude přístupná od čtvrtka do 23. února 2014 v Galerii Roberta Guttmanna v ulici U Staré školy. Kurátorkami výstavy, která je výsledkem mnohaletého výzkumu, jsou Eva Strusková a Jana Šplíchalová.
Premiéra tajných fotografií
"Mnozí přeživší v Praze mi pomáhali identifikovat místa i osoby, které se ve filmu objevují," řekla Strusková novinářům. Ztotožněni byli především členové úřadu pro uspořádání židovské otázky v Čechách a na Moravě, který zajišťoval i natáčení terezínských filmů.
Vůbec poprvé výstava veřejně prezentuje montáž z filmových výstřižků z roku 1942, které vězni ukryli v ghettu a které v NFA identifikovali v roce 2004, i dosud nepublikované fotografie, jež byly tajně pořízeny během filmování v letech 1944 a 1945. Vystaveny jsou i kresby vězňů, které někdy představují stejné obrázky z ghetta, které zachytila kamera či fotoaparát.
Fenomén nacistické filmové propagandy bývá spojován s postavou Josepha Goebbelse a jeho ministerstva pro lidovou osvětu a propagandu. Obecně málo známá tak zůstává činnost propagačních jednotek SS a bezpečnostní služby SD. Právě ty stály za vznikem filmů z Terezína.
Klenotnice pro tisk
První snímek Ghetto Theresienstadt se začal točit na podzim 1942. Příběh fiktivní rodiny měl pro interní potřeby SS ilustrovat přesun Židů do ghetta a jejich začlenění do tábora. Natáčení zajišťovali i dokumentovali profesionální kameramani z Berlína, na nikdy nedokončeném filmu se musela podílet i skupina vězňů pod vedením producentky a režisérky Ireny Dodalové, jež společně se svým manželem Karlem Dodalem proslula tvorbou animovaných filmů. Právě o Dodalových nedávno Strusková vydala objevnou knihu.
Druhý film začal vznikat o rok později, kdy se na veřejnost stále více dostávaly zprávy o nacistických zločinech. Na přání Adolfa Eichmana se měl opět Terezín stát "klenotnicí zralou na návštěvu zástupců tisku a Červeného kříže". Kulis zkrášleného města se mělo využít i pro film, který měl život v ghettu líčit jako šťastný a bezstarostný.
Výroba filmu se ale prodlužovala a výsledek známý pod svým metaforickým označením Vůdce daroval Židům město se v rámci několika uzavřených představení promítal až začátkem dubna 1945. Naprostá většina terezínských vězňů, mezi nimi i mnozí aktéři obou filmování, byla tou dobou dávno zavražděna.
Ukázka z dokumentu The Holocaust: Ghetto Theresienstadt
Ukázka z dokumentu The Holocaust: Ghetto Theresienstadt
Ukázka z dokumentu The Holocaust: Ghetto Theresienstadt
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist