Tři patra věže centra současného umění DOX obsadily stovky hliněných sošek německého autora Volkera Märze. Umělec v rozsáhlém projektu Laughing Windows (Smějící se okna) navazuje na svoji předchozí tvorbu, v níž prostřednictvím malých figurek zlidšťuje velké myslitele, filozofy, spisovatele i politiky.
V komponovaných výjevech je identifikuje s jejich biografiemi, a nabourává tak představy o kultu génia. Vytváří nápadité scénáře, ve kterých historické osobnosti zapojuje do dialogu, jehož prostřednictvím kritizuje a ironizuje současnou dobu a společnost.
Ústředním tématem výstavy je dětství, které "okny" příběhů těchto velikánů autor nahlíží jako blažený stav dosud nezasažený jakýmikoli společenskými strategiemi.
Kafka a jeho opice
Multimediální umělec Volker März (1957) v posledních letech zaplnil celé výstavní prostory stovkami figurek významných historických postav z oblasti filozofie, literatury, umění a politiky jako byli například Walter Benjamin, Josef Beuys, Nelson Mandela, Pina Bauschová, Hannah Arendtová nebo Friedrich Nietzsche.
V poslední době se soustředí zejména na Franze Kafku, který v jeho fikci nezemřel, ale odcestoval se svou opicí, panem Rotpeterem, do Palestiny, odkud prostřednictvím dopisů kritizoval historické i současné události a v roce 2008 zde zemřel ve věku 126 let.
České publikum mělo příležitost se s Märzovou tvorbou poprvé seznámit v centru DOX v roce 2012 na skupinové výstavě Middle East Europe, která prezentovala díla evropských umělců reagující na blízkovýchodní konflikt.
Umění vyneslo Kapoorovi miliardy i titul sir. Představuje ho proměnlivá výstava - čtěte ZDE
Sběratelé Borosovi bydlí nad svým pokladem. V bunkru vystavují i strom Aj Wej-weje - čtěte ZDE
Vykouknu z okna. A tam holokaust
Aktuální expozice, kterou umělec vytvořil speciálně pro DOX, je autorovou první samostatnou výstavou v České republice. Název výstavy Smějící se okna se vztahuje k osobnostem, které se pro Märze staly důležitými "okny" umožňujícími nahlížet svět z nových perspektiv a odkazuje zároveň k humoru a ironii, které jsou důležitou součástí umělcovy tvorby.
Odkazuje jimi třeba k textu Zygmunta Baumana Modernita a holokaust, kde slavný sociolog mluví o holokaustu jako o okně, namísto o obraze. "Když se člověk tímto oknem dívá, naskýtá se mu pohled na řadu jinak neviditelných věcí. A věci, které uvidí, jsou svrchovaně důležité nejen pro pachatele, oběti a svědky zločinu, ale také pro všechny, kdo dnes žijí a doufají, že Laughing Windows budou žít i zítra. Pohled tímto oknem mne vůbec netěšil. Ale čím žalostnější byl, tím více jsem byl přesvědčen, že odmítne-li někdo se tímto oknem podívat, činí tak ke své škodě," píše Bauman.
Volker März inspirován tímto textem říká, že pohled "oknem" je od té doby představou, která ho vede - nikoli jen okno holokaustu, ale všechna okna, která otevírají oči a umožňují vidět skrze existující historické a morální zdi.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist