Ta árie o měsíčku zněla českému uchu kvůli přízvuku Rusalky asi trochu "podivně", ale problém to byl zanedbatelný. Představení Dvořákovy Rusalky v sobotu 8. února, které vidělo sice rekordních 9 207 českých diváků, bylo totiž jen kapkou v moři. A zbytek z 250 tisíc diváků v 64 zemích světa češtinu Rusalky, ježibaby nebo hastrmana až tak moc neřešil.

Ti se do svého místního kina přišli podívat na špičkové zpracování opery v podání newyorské Metropolitní (zvané Met). A také na Renée Flemingovou, jednu z největších operních hvězd současnosti, která Rusalku odzpívala šest dnů poté, co 2. února na stadionu New Jersey odstartovala svým podáním americké hymny finále ligy amerického fotbalu - Super Bowl.

I tento detail - Flemingová se stala první operní divou, která hymnu v nejsledovanějším pořadu televizní Ameriky odzpívala - ukazuje, jak se šéfovi newyorské opery Peteru Gelbovi daří vracet "tradiční umění" do běžného života.

Gelb, který letos v srpnu oslaví osm let za kormidlem nejdůležitějšího operního domu Ameriky, totiž pomalu vytahuje umění Mozarta, Verdiho nebo Pucciniho ze "snobského ghetta", které navíc postupně stárlo, zpět na veřejnost.

A jeho "Met in HD", v jehož rámci přenáší špičkovou operu do kin po celém světě, tak postupně roste. Sedm let po prvním přenosu (Mozartova Kouzelná flétna den před Silvestrem roku 2006) se v letošní sezoně očekává, že na deset představení přijde přes tři miliony diváků.

Kinopřenosy navíc vytvářejí pozitivní ohlas, který táhne na operu nové diváky, a zároveň inspirují další umělecké manažery.

Projekt je totiž ekonomicky úspěšný. Náklady na přenos jednoho představení přijdou Met podle Financial Times na 1,1 milionu dolarů, přičemž na představení v kině včetně jeho repríz si zájemci koupí po světě lístky v průměrné hodnotě 22 amerických dolarů (na Rusalku se v Praze šlo za 500 korun, v 380 kilometrů vzdáleném Mnichově pak za 30 eur).

Tržby se pak obvykle dělí mezi producenta a distributora napůl, z jednoho představení měla v loňské sezoně Met příjem přesahující 1,5 milionu dolarů. Gelb sice na jaře 2012 pro Reuters připustil, že úspěch "Live in HD" jde na úkor prodeje lístků přímo do Lincoln Centra (jehož je opera součástí), kde je možno vidět operu opravdu trojrozměrně, tedy naživo. Respektive že Američané, kteří mají newyorskou scénu v dosahu a v minulosti se pravidelně objevovali v hledišti, dávají v tuto chvíli přednost levnějším kinům.

Loni pro Reuters Gelb dokonce připustil, že Met ztratila na 25 tisíc předplatitelů, především z předměstí New Yorku. Cena 20 dolarů v kině oproti 150 (pro abonenty Metropolitní opery) za běžné lístky (mimo premiéry, mimo lože) v Met zjevně hraje svoji roli.

I proto ale moderátoři při každém přenosu nezapomenou zmínit jinou dimenzi zážitku ve 3D a pozvat diváky k návštěvě. A na zahraniční návštěvníky to platí, Met se dostává stále více na turistickou mapu New Yorku a počet neanglicky mluvících v hledišti roste. 


 

obalka Ekonom 72014- Jak se přenosům z Metropolitní opery daří v českých kinech?

- A v čem spočívá přidaná hodnota živých přenosů z opery na velkém plátně?

Odpověď najdete aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samung a dalších zařízeních se systémem Android.