Znalec kinematografie, ale i básník, esejista a především významný rakouský pianista Alfred Brendel v pondělí v pražském kině Ponrepo zahájil přehlídku filmů, které osobně vybral.

Pod názvem Mezi děsem a smíchem vybral 18 filmů, které "ukazují, že svět je absurdní, a v této absurditě dle možností nalézají komično". Pořad  zařazený do programové řady Národního filmového archivu poběží do 7. dubna, Brendel přitom uvede každý z filmů.

"Důležitá díla umění, literatury, divadla a hudby 20. století se nacházejí na hraniční linii mezi groteskním a děsivým, mezi hrůzou a smíchem. Zvláště kinematografie, tehdy ještě mladé umění, se rozvíjela v tomto paradoxním prostoru," uvedl Brendel.

Praha je po Vídni druhým městem, kde držitel mnoha čestných doktorátů svoji přehlídku představuje. Jako první v pondělí nabídl výběr ze snímků Jana Švankmajera a Zdeňka Lišky.

"Ve druhé polovině 20. století, v poválečném Československu, zůstal surrealismus zvlášť živý. Švankmajerovy filmy mu daly znovu zazářit. I když míří do sféry vně umění a estetična, mají jeho filmy estetiku nanejvýš vzrušující. Dokonalost je vzácná věc, ale film Poslední trik pana Schwarcewalldea a pana Edgara dokonalý je," podotkl Brendel, rodák z Loučné nad Desnou.

BRENDELOVY FILMY

Jan Švankmajer a Zdeněk Liška – výběr Alfreda Brendela
Tajemný předmět touhy
Šelest na srdci
Starý dům uprostřed Madridu
Duch úlu
Kdyby...
Morgan, případ zralý k léčení
Zakázané hry
Monsieur Verdoux
Večeře o osmé
Alfred Brendel – Člověk a masky
Zrůdy
Plavčík na sladké vodě
Žebrácká opera
Světla velkoměsta
Zelig

Alfred Brendel v pražském Biu Ponrepu uvádí filmy od 1. do 7. dubna vždy od 17.30 a 20.00 hodin.

Na úvod festivalu 1. dubna diváky čeká snímek Žebrácká opera režiséra Georga Wilhelma Pabsta z roku 1931 s hudbou Kurta Weilla. Dílo podle Brendela patří k raným vrcholům filmu.

Vybrané filmy sahají od začátku zvukového filmu přes Žebráckou operu, filmovou adaptaci divadelní hry B. Brechta z roku 1931 v režii G. W. Pabsta, až po pseudodokumentární týdeník Woodyho Allena Zelig z roku 1983.

Třiaosmdesátiletého Brendela zařadila firma Phillips Records do edice Největší klavíristé 20. století a nahrála s ním kompletní Beethovenovo a Schubertovo klavírní dílo.

Brendel je známý především interpretací skladeb Franze Schuberta, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Liszta. Jako první pianista na světě nahrál kompletní klavírní tvorbu Ludwiga van Beethovena. Je držitelem čestných doktorátů z univerzit v Oxfordu a Yale a významných ocenění za celoživotní přínos.

Film si ho získal již jako dítě, když si doma na malé plátno promítal krátkometrážní osmimilimetrové snímky s Charliem Chaplinem a Busterem Keatonem. Později strávil mnoho víkendů v kině, kde byl jeho otec ředitelem.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist