Diváci přicházející na představení musejí sestoupit osm metrů pod zem. Jako kdyby umístění pražského Divadla Archa v "propasti" pod velkým bankovním domem chtělo naznačit, že underground trvá.

Ředitel Archy a její zakladatel Ondřej Hrab ale používá jiný termín: "divadlo jako laboratoř společnosti". V té hlubině uprostřed Prahy bylo divadlo odjakživa, ale v "laboratoř" se proměnilo teprve 5. června 1994.

Právě ve čtvrtek uběhlo dvacet let ode dne, kdy se po radikálním přebudování v moderní evropskou divadelní instituci tento podzemní prostor znovu otevřel publiku. A tehdy dostal název Archa.

Ve speciálním programu otevíracího večera roku 1994 vystoupil John Cale, člen americké rockové skupiny Velvet Underground, která za normalizace inspirovala Plastic People of the Universe a českou neoficiální kulturu. A spolu s ním japonský tanečník Min Tanaka, jenž se poprvé v Praze představil ještě před Listopadem na utajovaném večeru v klubu Na Chmelnici roku 1984.

Tehdejší "přednášku o japonském divadle s ukázkami", jak bylo Tanakovo neoficiální vystoupení kamuflováno, zorganizoval právě Hrab.

Cale s Tanakou se před vystoupením v Arše nikdy nesetkali. Spojil je až Ondřej Hrab. Pro ideu, na které Archa vznikla, to bylo symbolické: umělec ze Západu se s umělcem z Východu sešli uprostřed Evropy ke speciálnímu projektu.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se