Performance a veřejné instalace Jiřího Kovandy jsou prosté a dojemně nenápadné.
Do vyloupané omítky zastrká kulaté sušenky. Vodu z Vltavy nabere do dlaní a poponáší ji po proudu. Dívá se do slunce tak dlouho, až se rozbrečí. Nebo si stoupne na pražské Václavské náměstí a rozpřáhne ruce v marné naději na cizí objetí.
Jméno Jiřího Kovandy, kterému právě Galerie hl. m. Prahy až do 29. června pořádá výstavu v Domě fotografie, znal mnoho let jen malý kruh zasvěcenců.
S performativním uměním začínal v normalizačním Československu, a tak nemohl ani s žádnou publicitou počítat. Ale trefil do živého, a když se po sametu vysypaly věci z jeho "šuplíku", stal se českou ikonou režimem potlačovaného aktuálního umění.
Má to i své nevýhody. Zhruba dvacet let musí vysvětlovat, že není politický umělec, že za normalizace pouze vycházel ze svých tehdejších možností a že jeho tématem jsou psychologie a mezilidská pouta.
Jako první Čech byl Kovanda pozván do londýnské Tate Modern. Právě odtud pochází jeho Líbání přes sklo. Kovanda je trochu stydlivý, usměvavý muž, jenž překonal své rozpaky a nápisem na ceduli nabízel polibek každému z návštěvníků na opačné straně skleněné stěny.
HN: Jaké to je, líbat se s cizími ženami, byť přes sklo?
V tom je to alibi, to sklo. Nejde o fyzický kontakt, přesto člověk překračuje jistou mez. I když nejde o skutečný polibek, blízkost je téměř stejná. Taková akce je pro mě zátěž, musím se přemáhat, není mi to úplně příjemné. Ale právě o to jde, mé přemáhání je součástí akce.
HN: Jak dlouho trvalo Líbání v Tate Modern?
Hodinu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.