Operní pěvec Jonas Kaufmann, který v pátek na letní scéně zahájí Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, ani v budoucnu nepočítá, že by zkusil nějakou árii zazpívat v češtině.

Host jeho galakoncertu, korejská sopranistka So Jon-kim, v pátek posluchačům nabídne česky árii Rusalky Měsíčku na nebi hlubokém, Kaufmann však zůstane u operních standardů. Zazní Puccini, Mozart, Verdi, Bizet nebo Wagner.

Německý tenorista v minulosti sice zpíval Smetanovu Prodanou nevěstu, ale v němčině, čeština je podle něj těžká na výslovnost.

"Je rozdíl zpívat v jazyce, v němž jste schopen se domluvit, a v jazyce, v němž nemůžete reagovat na nenadálé situace a umíte jen to, co vás naučil lektor. Děsí mě i to, že bych nerozuměl různým jazykovým nuancím, proto zpívat v češtině nepřichází v úvahu," řekl na středečním setkání s novináři Kaufmann.

Ten zpívá repertoár v němčině, italštině a ve francouzštině. Střídat tyto jazyky mu prý přijde normální. "Zpočátku jsem měl nejvíce problémů s mateřským jazykem. Zpívaná němčina je přece jenom něco jiného než mluvená," podotkl.

Před pátečním vystoupením na open air scéně v Českém Krumlově za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou Jochena Reidera neplánuje Kaufmann žádnou speciální pěveckou přípravu.

"Spíše musím sledovat počasí a soustředit se na oblečení. Podobný koncert je skvělou příležitostí, jak spojit netradiční prostředí s krásnou hudbou v nevšední zážitek," uvedl zpěvák s nezaměnitelnou podmanivou barvou hlasu, který je v odborném tisku považován za "nejatraktivnějšího tenoristu posledních let".

Český Krumlov navštíví Kaufmann poprvé, o jeho účast pořadatelé usilovali kvůli jeho nabitému kalendáři dva roky.

"Už se moc těším, že budu moci konečně  zažít onu atmosféru, o které jsem tolik slyšel. O festivalu jsem slyšel a Český Krumlov jsem samozřejmě znal jako skvostné město," sdělil.

Na festivalu se v úvodním programu Kaufmann mimo jiné představí jako Des Grieux (Manon Lescaut), Don Alvar (Síla osudu), Werther (Werther) nebo Don José (Carmen).

"Nemohu říct, že by některá z těch postav byla moje nejoblíbenější. Důležité je, aby byl zpěvák přesvědčivý, musí publikum přesvědčit, že má z té postavy něco v sobě,” řekl.

“Je to těžké, zvládnout na koncertu přesun z jedné postavy do druhé za několik minut, ale když se to podaří, je to zajímavé i pro posluchače, kteří třeba jinak na operu nechodí," uvedl Kaufmann, který se letos v dubnu představil tuzemskému publiku.

Ve vyprodaném Obecním domě v Praze, kde nabídl svůj komorní program písní Franze Schuberta Die Winterreise (Zimní cesta), vystoupil pouze za doprovodu vídeňského klavíristy Helmuta Deutsche.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist