Sotva pár dnů po zahájení nové sezony rezignoval na svůj post hudební ředitel Vídeňské státní opery Franz Welser-Möst. Oznámil, že odchází kvůli “neslučitelným rozporům v názorech na umělecké vedení instituce”.

Podle rakouské agentury APA Welser-Möst svůj rezignační dopis již odnesl uměleckému šéfovi opery Dominiqu Meyerovi. “Přestávali jsme si rozumět postupně. Mé rozhodnutí souvisí s tím, jak se v opeře pracuje s pěvci a režiséry, a s širší otázkou uměleckého zaměření celé instituce,” dodal Welser-Möst. Dodal, že Vídeňskou státní operu opouští jen nerad.

“Je to pro nás samozřejmě velká ztráta a krok, který mi profesně i osobně působí mnoho bolesti. Franze Welsera-Mösta si nesmírně cením jako umělce i dirigenta,” reagoval šéf opery Dominique Meyer. Ten se nyní bude především snažit rychle najít náhradního dirigenta na 34 přestavení, která měl Welser-Möst v této sezoně oddirigovat. Jsou mezi nimi i nové inscenace Verdiho Rigoletta a Straussovy Elektry.

Welser-Möstův krok právě kvůli načasování kritizovala Vídeňská filharmonie, jejíž členové patří do orchestru Vídeňské státní opery. “Hluboce tohoto kroku litujeme, pro Vídeňskou státní operu k němu dochází v nejhorším možném čase: na začátku sezony,” uvedli zástupci filharmoniků. Ti prý současnému šéfovi opery Meyerovi vyjádřili plnou podporu.

Franz Welser-Möst nadále zůstává hudebním ředitelem amerického Clevelandského orchestru. Na tomto postu působí od roku 2001, smlouva mu má vypršet v roce 2018. Během let, která strávil ve Vídni, se Welser-Möst zasadil o užší spolupráci právě mezi Clevelandským orchestrem a vídeňským Musikvereinem, v němž sídlí Vídeňská filharmonie. V Musikvereinu také dirigent dvakrát řídil novoroční koncert Vídeňské filharmonie, který se vysílá do celého světa.