Jez, nebo snědí tebe, jako by říkal nový film The Neon Demon, jenž vypráví o kanibalských supermodelkách a obsahuje nekrofilní lesbické scény.

Snímek dánského režiséra Nicolase Windinga Refna měl v pátek premiéru na festivalu v Cannes a vysloužil si zatím nejhlasitější bučení z celé soutěže, píše agentura AFP.

Film, v němž hlavní roli ztvárnila Elle Fanningová, popisuje módní průmysl a ochotu žen jít až do extrému, aby byly považovány za krásné.

„Krása není vše, krása je to jediné,“ říká ve filmu postava Fanningové. Dospívající dívka ve snímku přijíždí do Los Angeles a svojí krásou zastíní několik dalších supermodelek, které následně musejí absolvovat plastické operace a na Jesse začnou žárlit.

Refn v pátek řekl, že jako otce dvou dcer ho současná posedlost krásou děsí. „Kvůli digitální revoluci nyní můžete změnit, jak vypadáte, a lidem představit obraz, který je nereálný. To znamená, že je mrtvý,“ prohlásil režisér.

Za klíčovou ve svém novém filmu považuje nekrofilní scénu mezi maskérkou pracující v márnici a jednou z mrtvol. „Vystihuje podstatu filmu a zachycuje vztah mezi krásou a smrtí,“ uvedl Refn, podle nějž se scéna točila ve skutečné márnici v Los Angeles. „Vedle ležely opravdové mrtvoly, aby byla atmosféra uvěřitelnější,“ dodal.

Režisér v Cannes odmítl dotaz jednoho z novinářů, zda se on a jeho krajan, autor dvojdílného snímku Nymfomanka Lars Von Trier, snaží překonat v tom, kdo natočí více šokující film. Podle Refna ale prý Von Trier už „zašel příliš daleko“.

Časopis Hollywood Reporter o filmu The Neon Demon napsal, že je „směšně prázdný“ a představuje „alegorickou kritiku světa modelek, které se pro samou žárlivost navzájem musejí požírat“, jak uvedl v narážce na kanibalské scény.

Představitelka hlavní role Elle Fanningová, která poprvé účinkovala ve filmu, když jí byly teprve dva roky, prohlásila, že „neonovým démonem“ je pro ni především samo Los Angeles. „To město na člověka dotírá, je vlezlé. Snadno vás k sobě přitáhne, ale nakonec vás vyplivne,“ uvedla.

Dokonce i na festivalu v Cannes, kde se koná mnoho večírků, si prý Fanningová dává pozor, aby „příliš nepodlehla atmosféře“.

Nicolas Winding Refn v rodném Dánsku nedokončil tamní filmovou školu, roku 1996 měl ale v kinech úspěch se svým debutovým nízkorozpočtovým titulem Dealer z prostředí kodaňských překupníků drog. Snímek také odstartoval mezinárodní hereckou kariéru dánského herce Madse Mikkelsena, jenž v následující dekádě účinkoval například v bondovce Casino Royale.

Mikkelsen je letos jedním z členů soutěžní poroty v Cannes, což pro něj může být problematické ve chvíli, kdy bude soudit Refnovu novinku.

Režisér se v minulosti označil za „pornografa násilí“. Ve starším rozhovoru pro švédské noviny řekl, že lidé byli stvořeni k tomu, aby páchali násilí. „Protože nás ale společnost nutí, abychom v sobě násilné sklony potlačovali, potřebujeme alespoň vidět násilné obrazy na plátně,“ uvedl.

Refn svůj snímek Dealer natočil s ruční kamerou. Podle herce Mikkelsena tím ovlivnil dánské režiséry Larse von Triera a Thomase Vinterberga, kteří založili avantgardní filmařské hnutí Dogma 95, „i když sami by (tu inspiraci) nikdy nepřiznali“, uvedl Mikkelsen.

Hnutí mělo později zásadní vliv na filmařinu a zpopularizovalo použití digitálních kamer.

Winding Refn natočil ještě jedno dánské krimi, než se roku 2003 pustil do svého prvního filmu v angličtině nazvaného Fear X. V Hollywoodu ale narazil a snímek natolik propadl, že zbankrotovaný režisér se musel odstěhovat zpět do Dánska. Tam natočil dvě další pokračování Dealera, a dokonce i televizní film z cyklu Slečna Marplová.

Neúspěch jeho prvního mezinárodního titulu ho prý „dodnes děsí“, jak sdělil v pozdějším rozhovoru, také ho ale údajně naučil chovat se rozumněji.

Do zámoří se Refn podruhé vypravil až roku 2008 se snímkem Bronson, jenž vyprávěl o jednom z nejznámějších britských násilníků.

V Hollywoodu pak režisér konečně uspěl roku 2011 se snímkem Drive, v němž Ryan Gosling zpodobil filmového kaskadéra, který si po nocích vydělává jako nájemný řidič zločineckých gangů. Refn za snímek na festivalu v Cannes obdržel cenu za režii.

S Goslingem spolupracoval ještě roku 2013 na filmu Jen Bůh odpouští, tomu už se ale dařilo méně. Při novinářské projekci v Cannes si vysloužil bučení a řada diváků se na něj nevydržela dodívat do konce, tvrdí agentura AFP. Konkrétně zmiňuje například scénu, v níž thajský herec Vithaya Pansringarm několika noži přišpendlí muže ke křeslu a probodne mu oko.

„Ten snímek natolik postrádá emoce, že jeho ritualizované krvavé scény působí jako droga,“ napsal o filmu deník New York Times. „(Na zhodnocení) by měla stačit tři slova: okázalý machistický nesmysl,“ dodal deník.

Práva na Refnův nový snímek The Neon Demon si ještě před festivalem v Cannes pořídila společnost Film Europe, která jej uvede do tuzemských kin.

V Americe distribuční práva získala on-line služba Amazon.com, která film uvede do kin a také ve své internetové distribuci.