Zahajovací koncerty sezony nejsou jen slavností pro sponzory a fanoušky orchestru, ale i příležitostí předvést možnosti, které se v ansámblu skrývají. A také – vlastně především – šancí nabídnout jistý příslib do celého hudebního roku a nejbližší budoucnosti.

Tak i Česká filharmonie při čtvrtečním otevírání své 121. sezony předvedla aktuální formu. Naznačila, že její návrat do nejvyšších pater světového orchestrálního umění není jen utopií ředitele Davida Marečka a šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, nýbrž snad i reálně naplnitelnou skutečností.

To ovšem neznamená, že čtvrteční úvodní koncert byl něčím mimořádný a výjimečný. Byl to zážitek velmi vysokého mezinárodního standardu a oslava špičkové profesionality.

K mimořádnosti a výjimečnosti, na niž se po letech vzpomíná jako na velkou událost, které světové orchestry sbírají jako perly na náhrdelník a právě tím se stávají legendami, měl však večer přece jen daleko.

A přitom zážitek mimořádný se rýsoval už v prvním kuse, v Čajkovského houslovém koncertu D dur, v němž exceloval americký houslista Joshua Bell.

Bell je fantastický virtuos, technicky strhující, ale jeho výkonu jako by chyběla větší vřelost a hloubka výrazu. Nejvíce se jí blížil v první větě koncertu, v řadě jiskrně jasných pianissim.

Bell předváděl nekonečně dělitelnou škálu jemnosti tónu. V každém dalším pohybu hráče byl tón jemnější a jemnější, zdálo se, že svým smyčcem obrušuje strunu až k nanometrickému rozměru, kde univerzum houslí – sálu, vesmíru – stále ještě zní, ale v mikroskopické jemnosti se může každou vteřinou rozpadnout.

V tomto obrušování zvukového vesmíru se ale nakonec zjevil překvapivý vrchol celého koncertu. Bellova hra byla i v pokračování světová, orchestr hrál spolehlivě a hladce, ale v technickém podání něco uteklo. (Pro srovnání: kdo si pustí Joshuu Bella a Čajkovského koncert třeba na YouTube, uslyší úžasný, neuvěřitelný výkon – a takový Bell právě v Praze nebyl.)

Ono "něco" se nepodařilo najít ani v druhé části večera, kterou tvořila Mahlerova Píseň o Zemi. Šestidílný písňový cyklus na motivy čínské poezie, přírodní, metafyzicky laděné lyriky, projasnily hlasy mezzosopranistky Bernardy Finkové a tenoru Pavla Černocha.

Zejména Černochův výkon – silný, pevný, mahlerovsky hluboký – oživil Mahlerovu hudbu, která v Písni o Zemi přece není, ať už s tím odborníci souhlasí nebo ne, skladatelovým niterným vrcholem.

Dirigent Bělohlávek už poněkolikáté do Mahlera dával více citové uvolněnosti než povinné analytické přesnosti. Dosvědčil, že s Mahlerem začíná být opravdový přítel.

Bernarda Finková se niternost snažila dodat zejména v poslední, šesté části cyklu. Její Rozloučení (Abschied) v sobě mělo onu mahlerovskou melancholii světabolu, ale ani závěrečné, několikrát se vracející "ewig..." (věčný) se nedostalo do mikroskopické, molekulární hloubky, kterou v úvodu koncertu přinesl Joshua Bell a bez níž Mahler není Mahlerem.

Bernarda Finková ale nezklamala. Zpívala svěže a s jistotou, jen se jí tentokrát nepodařilo dostat se hudbě a divákům pod kůži, jakkoliv i po Písni o Zemi přišly skoro povinné ovace ve stoje.

Česká filharmonie začala sezonu výborným profesionálním výkonem, jemuž v mistrovské výjimečnosti chybí už jen málo. To málo však někdy může být tím vůbec největším a nejtěžším krokem. Profesionální standard vysoké úrovně už v Rudolfinu máme. Po všech těch tahanicích o orchestr z minulosti je to skvělé zjištění. Teď už jen ty vytrhující Události hudby...

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist