Obrazy, sochy i objekty vytvořené v poslední době vystavuje slovenský výtvarník Viktor Frešo v pražské galerii DSC.
Slovenský umělec, jenž absolvoval pražskou AVU, patřil mimo jiné do čtveřice autorů proslavené Entropy Davida Černého.
Frešova nová výstava v Praze se jmenuje Now, začne tento čtvrtek a potrvá do 7. března.
Frešo ve svém díle s lehkostí, humorem či ironií vyjadřuje pohrdání výtvarnou scénou a jejím fungováním, tvrdí kurátor Vlado Beskid.
V galerii DSC výtvarník představuje koncept, který prý v době příprav sám nazval mongoloidním pop-artem.
"Tím, že jsem běloch žijící ve střední vrstvě ve střední Evropě, funguji finančně, nemám žádný handicap a nejsem ani homosexuál, tak nemám existenční téma. Čerpám jen z toho, co jsem. Vycházím z toho, že mám obrostlou kulatou hlavu," říká Frešo.
Pop art je moc seriózní. Výtvarník Frešo na nové výstavě vyjadřuje pohrdání výtvarnou scénou
Výstava podle něj zobrazuje tři úrovně jeho současného stavu, proto je také rozdělená do tří místnosti.
"První souvisí s hudebním světem a s mým hudebním pozadím nebo s historií mých sochařských prací z oblasti hudby. Všechny sochy jsou vytvořené z artefaktů z hudebního světa," ukazuje Frešo na řadu vertikálních nefunkčních objektů, založených na mechanickém vrstvení technologických prvků, hi-tech útržků a kabelů napíchnutých na jednu jehlici. Toto dílo se jmenuje Gyros.
"Tyto kuchyňské a kosmické ´kebabové´ jehlice prezentují komponenty z hudebního světa – hliníkové úchyty, spínače, struhy, reproduktory, mikrofony – a odkazují na osobní a rodinné zázemí autora. Obě série jsou doplněny množstvím ´sexy´ osvětlení z neonových trubic, žárovek a LED diod," dodává kurátor Beskid.
Druhá místnost je podle Freša ekumenická. "Tam pracuji trochu s duchovním pocitem a posouváním některých svých prací jako Bůh je láska. Pracuji s náboženskými a liturgickými konotacemi," říká Frešo před neonovým objektem nazvaným Přítel ve tvaru čtverce postaveného na roh, v jehož středu je svítící otáčející se lotosový květ.
Frešo představuje také sérii – dle jeho názoru mongoloidních – hlav v rozličných formách a provedeních. Od expresivní malby na skle přes skleněnou kouli s neony až po stylizovanou Boženku s ornamenty.
Podle Freša jde o typickou Slovanku, přesto ani této plastice nechybí moment překvapení. "Pop-art je moc seriózní. Je to uzavřená věc. A já se cítím být jemně mongoloidní, takže tohle je mongoloidní pop-art," uvažuje výtvarník.
Pro Freša jsou typické provokace a velká gesta. Spojení podvratného gesta, základních tvarů a výpovědi z autora činí mezinárodně úspěšného umělce. Zastupují ho galeristé v Nizozemsku, USA a Kanadě. Na jeho pražské výstavě se díla nabízejí za statisíce korun.
Pop art je moc seriózní. Výtvarník Frešo na nové výstavě vyjadřuje pohrdání výtvarnou scénou
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist