Obrazy, sochy i objekty vytvořené v poslední době vystavuje slovenský výtvarník Viktor Frešo v pražské galerii DSC.

Slovenský umělec, jenž absolvoval pražskou AVU, patřil mimo jiné do čtveřice autorů proslavené Entropy Davida Černého.

Frešova nová výstava v Praze se jmenuje Now, začne tento čtvrtek a potrvá do 7. března.

Frešo ve svém díle s lehkostí, humorem či ironií vyjadřuje pohrdání výtvarnou scénou a jejím fungováním, tvrdí kurátor Vlado Beskid.

V galerii DSC výtvarník představuje koncept, který prý v době příprav sám nazval mongoloidním pop-artem.

"Tím, že jsem běloch žijící ve střední vrstvě ve střední Evropě, funguji finančně, nemám žádný handicap a nejsem ani homosexuál, tak nemám existenční téma. Čerpám jen z toho, co jsem. Vycházím z toho, že mám obrostlou kulatou hlavu," říká Frešo.

Výstava podle něj zobrazuje tři úrovně jeho současného stavu, proto je také rozdělená do tří místnosti.

"První souvisí s hudebním světem a s mým hudebním pozadím nebo s historií mých sochařských prací z oblasti hudby. Všechny sochy jsou vytvořené z artefaktů z hudebního světa," ukazuje Frešo na řadu vertikálních nefunkčních objektů, založených na mechanickém vrstvení technologických prvků, hi-tech útržků a kabelů napíchnutých na jednu jehlici. Toto dílo se jmenuje Gyros.

"Tyto kuchyňské a kosmické ´kebabové´ jehlice prezentují komponenty z hudebního světa – hliníkové úchyty, spínače, struhy, reproduktory, mikrofony – a odkazují na osobní a rodinné zázemí autora. Obě série jsou doplněny množstvím ´sexy´ osvětlení z neonových trubic, žárovek a LED diod," dodává kurátor Beskid.

Druhá místnost je podle Freša ekumenická. "Tam pracuji trochu s duchovním pocitem a posouváním některých svých prací jako Bůh je láska. Pracuji s náboženskými a liturgickými konotacemi," říká Frešo před neonovým objektem nazvaným Přítel ve tvaru čtverce postaveného na roh, v jehož středu je svítící otáčející se lotosový květ.

Frešo představuje také sérii – dle jeho názoru mongoloidních – hlav v rozličných formách a provedeních. Od expresivní malby na skle přes skleněnou kouli s neony až po stylizovanou Boženku s ornamenty.

Podle Freša jde o typickou Slovanku, přesto ani této plastice nechybí moment překvapení. "Pop-art je moc seriózní. Je to uzavřená věc. A já se cítím být jemně mongoloidní, takže tohle je mongoloidní pop-art," uvažuje výtvarník.

Pro Freša jsou typické provokace a velká gesta. Spojení podvratného gesta, základních tvarů a výpovědi z autora činí mezinárodně úspěšného umělce. Zastupují ho galeristé v Nizozemsku, USA a Kanadě. Na jeho pražské výstavě se díla nabízejí za statisíce korun.