Sebevražedný útok na popovém koncertě v anglickém Manchesteru dočasně přesunul pozornost od filmů na festivalu v Cannes k bezpečnostním rizikům, jež sužují Evropu.

V pátek se však obě témata potkala, když Cannes uvedlo nový snímek turecko-německého scenáristy a režiséra Fatiha Akina. Jmenuje se Odnikud a Diane Krugerová v něm ztělesnila ženu, které při bombovém útoku zemřou manžel a malý syn.

"Terorismus se stal strašlivou, téměř každodenní součástí našeho života. K tomu filmu mě částečně přilákalo, že vždy slyšíme jen o počtu zabitých, nikdy už se nedozvíme, jak lidé poznamenaní terorismem žili dál," řekla na festivalu Krugerová.

Herečka se narodila a vyrostla v Německu, dospívala však už ve Spojených státech. Její první velkou rolí byla roku 2004 Helena Trójská ve velkorozpočtovém titulu Troja.

Odnikud je nyní její první film natočený v němčině. Sama herečka tvrdí, že byl také nejtěžší ze všech, na nichž dosud pracovala. "Je to asi ta pocitově nejvíce vyčerpávající i fyzicky nejnáročnější role, jakou jsem kdy dostala," poznamenala Krugerová.

Podle ní bylo obtížné už to, že své postavě musela v každé scéně vtisknout žal ze ztráty manžela a dítěte.

Spolupráce čtyřicetileté herečky a o tři roky staršího režiséra začala právě na festivalu v Cannes. Když tu Krugerová roku 2012 zasedala v porotě, Akina si vyhlédla a řekla mu, že by ráda účinkovala v některém jeho filmu. Když jí pak režisér nabídl hlavní roli v Odnikud, byla prý radostí bez sebe.

"Když jsem si přečetla scénář, popravdě jsem si myslela, že žertuje. Divila jsem se, proč si vzpomněl zrovna na mě. Tohle není ten typ rolí, jaké běžně dostávám," tvrdí herečka.

Akinův drsný, realistický styl vyprávění ve filmu oprošťuje Krugerovou od hollywoodského kouzla, jež na plátně jinak vyzařuje. Žal a zlost, které pramení z rozpoložení její postavy, se herečce vepsaly do tváře.

Krugerová i Akin shodně tvrdí, že film je aktuální a osobní. "Žijeme v době násilí a předsudků, kdy se lidé chovají, jako by měli právo být na sebe hnusní," řekla herečka, která prý v newyorském metru jednou sama zahlédla šikanu muslimů. Ta je i klíčovým motivem filmu Odnikud.

Režisér Akin, jenž se narodil tureckým přistěhovalcům v Německu, prý Odnikud natočil jako reakci na vzestup německé radikální pravice.

V Cannes hovořil také o neonacistech, kteří v Německu během uplynulých let zabili několik lidí tmavší pleti. "Mohli klidně zabít i mě, terčem jejich útoků jsem se mohl stát i já," zdůraznil Akin.

Přestože jeho nový film se odehrává v Německu, vypráví o obecných tématech terorismu a rasismu. Jako takový by podle filmaře měl rezonovat kdekoliv. "Nepovažuji ho za německý snímek. Téma je univerzální. Já jen na jednom konkrétním případu ilustruji něco, co vypovídá o současné situaci ve světě," dodal.

Práva na film Odnikud v Cannes získala tuzemská distribuční společnost Aerofilms.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist