Ve zcela zaplněném pražském Rudolfinu se v neděli Česká filharmonie rozloučila se svým zesnulým šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. Na jeho památku provedla vokálně-instrumentální dílo Stabat Mater od Antonína Dvořáka.

Koncert, který vysílaly Český rozhlas 3 – Vltava i stanice ČT art a jejž lze zpětně přehrát na stránkách České televize, zakončila minuta ticha, dlouhotrvající potlesk a slzy na jevišti i v hledišti.

Orchestr vedl dirigent Jakub Hrůša. Ten během dojemných, několikaminutových ovací odběhl do publika obejmout pozůstalé po Bělohlávkovi, svém někdejším učiteli.

Když diváci nepřestali tleskat ani poté, co z jeviště odešel poslední hudebník, Hrůša se naposledy vrátil sám a poklonil se směrem k velké černobílé fotografii Bělohlávka zavěšené v Rudolfinu vedle vlajky a loga České filharmonie.

S Českou filharmonií vystoupili členové Pražského filharmonického sboru. Sólových partů se zhostili Kateřina Kněžíková, Kateřina Jalovcová, Pavel Černoch a Jan Martiník. Všichni účinkující vystoupili bez nároku na honorář. Světově proslulý dirigent zemřel po těžké nemoci 31. května.

V hledišti Rudolfina se objevilo mnoho osobností. Vedle ministra kultury Daniela Hermana za KDU-ČSL dorazil houslista Pavel Šporcl, klavírista Ivo Kahánek, pěvkyně Magdalena Kožená, hokejový trenér Slavomír Lener, herečka Hana Maciuchová nebo ředitel soutěže Classic Prague Awards a bývalý ministr kultury Jiří Besser.

„Jiří Bělohlávek odešel teprve před dvěma týdny a všichni, kteří jsme s ním pracovali, máme dojem, že je stále s námi,“ řekl divákům před koncertem David Mareček, generální ředitel České filharmonie.

Podle něj je Bělohlávek stále přítomný ve všem, co Českou filharmonii dělá tím, čím je. „Příběh uplynulých pěti let v České filharmonii se odvíjí kolem Jiřího Bělohlávka, kolem jeho vztahu s orchestrem a lidmi okolo něj,“ řekl Mareček a vzpomínal na Bělohlávkovu nervozitu před prvním vystoupením v roli šéfdirigenta, kdy si prý nebyl jist, zda bude program dost nazkoušený a jak zafunguje nové posazení orchestru.

Mareček připomněl nahrávací projekt České filharmonie se symfoniemi Antonína Dvořáka, začátky vzdělávacích programů, vystoupení se zpěvákem Bobbym McFerrinem či koncerty pro děti, při nichž Bělohlávek vystupoval v roli čaroděje Bělokněžníka.

„Jiří Bělohlávek žil s orchestrem na pódiu i mimo něj, účastnil se orchestrálních konkurzů, inspiroval vznik orchestrální akademie, skladatelskou soutěž, přehrávky pro mladé talenty. Neustále vylepšoval koncertní sezony a bojoval o každého návštěvníka v sále,“ uvedl Mareček.

Když se šéfdirigent vracel do Prahy z Londýna, kde působil u BBC Symphony Orchestra, podle Marečka ve vzduchu visela otázka, zda Česká filharmonie nového šéfdirigenta přijme a jestli bude mít jejich společná cesta smysl.

„Všechny překvapilo, jak brzy to začalo fungovat a jak záhy to bylo poznat na koncertech,“ dodal Mareček, podle něhož je dnes Česká filharmonie díky Bělohlávkovi jednotným, sebevědomým orchestrem, který znovu našel smysl svého konání, potěšení z hudby a velkou vnitřní sílu.

„Jiří Bělohlávek šel po celých pět let s Českou filharmonií bez váhání a bez strachu. Nastupoval s nadějí i pochybnostmi, kráčel pevně a s pokorou, odešel jako král a chybí nám tak, že se to nedá ani vypovědět,“ dodal Mareček.

Také ministr kultury Daniel Herman za KDU-ČSL před koncertem pronesl několik slov, prý si vždy nesmírně vážil toho, že měl čest s takovou osobností spolupracovat. „Nyní zazní nádherné tóny Dvořákovy Stabat Mater. Chápu je jako duchovní pozdrav panu profesorovi, který přestupuje práh mezi časem a věčností,“ dodal Herman.

Stabat Mater Antonína Dvořáka, která byla na programu nedělního koncertu, patřila k Bělohlávkovým oblíbeným skladbám.

"Dvořákovu Stabat Mater jsem si zamiloval už jako chlapec, když jsem jako člen Kühnova dětského sboru spoluúčinkoval na mnoha provedeních. Tehdy byla tradice, že o Velikonocích se Stabat Mater hrála ve Smetanově síni hned několikrát, a my jsme vždycky stáli v mušli nad orchestrem, odkud jsme zpívali sbor andělů ve čtvrté části. Od té doby to dílo ohromně miluji," řekl Bělohlávek v souvislosti s vydáním Stabat Mater u firmy Decca.

Deska, která se na pultech ocitla 5. května, je poslední Bělohlávkovou nahrávkou s Českou filharmonií.

Nedělní koncert dirigoval Jakub Hrůša, který je od loňského podzimu šéfdirigentem Bamberských symfoniků, od sezony 2015/2016 stálým hostujícím dirigentem České filharmonie a příští rok se stane hlavním hostujícím dirigentem londýnského Philharmonia Orchestra.

Hrůša pravidelně spolupracuje se známými orchestry i operními domy. "Mně osobně odešel drahý osobní přítel. Nikdo mi již nebude moci nabídnout tu tak úžasně cennou, pozornou a navýsost kultivovanou zpětnou vazbu, kritické slovo, zasvěcené povzbuzení," uvedl mimo jiné Hrůša ve svém projevu soustrasti poté, co Bělohlávek zemřel.

Stabat Mater Antonína Dvořáka s podtitulem Oratorium pro sóla, sbor a orchestr je vokálně-instrumentální dílo na text starého církevního hymnu Stabat Mater. Skladba měla premiéru 23. prosince 1880 v Praze.

Text Stabat Mater je báseň františkánského mnicha Jacoponea da Todi ze 13. století, která líčí utrpení matky Kristovy, stojící pod křížem, na němž umírá její syn.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist