Ve zcela zaplněném pražském Rudolfinu se v neděli Česká filharmonie rozloučila se svým zesnulým šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. Na jeho památku provedla vokálně-instrumentální dílo Stabat Mater od Antonína Dvořáka.
Koncert, který vysílaly Český rozhlas 3 – Vltava i stanice ČT art a jejž lze zpětně přehrát na stránkách České televize, zakončila minuta ticha, dlouhotrvající potlesk a slzy na jevišti i v hledišti.
Orchestr vedl dirigent Jakub Hrůša. Ten během dojemných, několikaminutových ovací odběhl do publika obejmout pozůstalé po Bělohlávkovi, svém někdejším učiteli.
Když diváci nepřestali tleskat ani poté, co z jeviště odešel poslední hudebník, Hrůša se naposledy vrátil sám a poklonil se směrem k velké černobílé fotografii Bělohlávka zavěšené v Rudolfinu vedle vlajky a loga České filharmonie.
S Českou filharmonií vystoupili členové Pražského filharmonického sboru. Sólových partů se zhostili Kateřina Kněžíková, Kateřina Jalovcová, Pavel Černoch a Jan Martiník. Všichni účinkující vystoupili bez nároku na honorář. Světově proslulý dirigent zemřel po těžké nemoci 31. května.
V hledišti Rudolfina se objevilo mnoho osobností. Vedle ministra kultury Daniela Hermana za KDU-ČSL dorazil houslista Pavel Šporcl, klavírista Ivo Kahánek, pěvkyně Magdalena Kožená, hokejový trenér Slavomír Lener, herečka Hana Maciuchová nebo ředitel soutěže Classic Prague Awards a bývalý ministr kultury Jiří Besser.
„Jiří Bělohlávek odešel teprve před dvěma týdny a všichni, kteří jsme s ním pracovali, máme dojem, že je stále s námi,“ řekl divákům před koncertem David Mareček, generální ředitel České filharmonie.
Podle něj je Bělohlávek stále přítomný ve všem, co Českou filharmonii dělá tím, čím je. „Příběh uplynulých pěti let v České filharmonii se odvíjí kolem Jiřího Bělohlávka, kolem jeho vztahu s orchestrem a lidmi okolo něj,“ řekl Mareček a vzpomínal na Bělohlávkovu nervozitu před prvním vystoupením v roli šéfdirigenta, kdy si prý nebyl jist, zda bude program dost nazkoušený a jak zafunguje nové posazení orchestru.
Kráčel pevně a s pokorou, odešel jako král. Česká filharmonie se na emotivním koncertu rozloučila s Bělohlávkem
Mareček připomněl nahrávací projekt České filharmonie se symfoniemi Antonína Dvořáka, začátky vzdělávacích programů, vystoupení se zpěvákem Bobbym McFerrinem či koncerty pro děti, při nichž Bělohlávek vystupoval v roli čaroděje Bělokněžníka.
„Jiří Bělohlávek žil s orchestrem na pódiu i mimo něj, účastnil se orchestrálních konkurzů, inspiroval vznik orchestrální akademie, skladatelskou soutěž, přehrávky pro mladé talenty. Neustále vylepšoval koncertní sezony a bojoval o každého návštěvníka v sále,“ uvedl Mareček.
Když se šéfdirigent vracel do Prahy z Londýna, kde působil u BBC Symphony Orchestra, podle Marečka ve vzduchu visela otázka, zda Česká filharmonie nového šéfdirigenta přijme a jestli bude mít jejich společná cesta smysl.
„Všechny překvapilo, jak brzy to začalo fungovat a jak záhy to bylo poznat na koncertech,“ dodal Mareček, podle něhož je dnes Česká filharmonie díky Bělohlávkovi jednotným, sebevědomým orchestrem, který znovu našel smysl svého konání, potěšení z hudby a velkou vnitřní sílu.
„Jiří Bělohlávek šel po celých pět let s Českou filharmonií bez váhání a bez strachu. Nastupoval s nadějí i pochybnostmi, kráčel pevně a s pokorou, odešel jako král a chybí nám tak, že se to nedá ani vypovědět,“ dodal Mareček.
Také ministr kultury Daniel Herman za KDU-ČSL před koncertem pronesl několik slov, prý si vždy nesmírně vážil toho, že měl čest s takovou osobností spolupracovat. „Nyní zazní nádherné tóny Dvořákovy Stabat Mater. Chápu je jako duchovní pozdrav panu profesorovi, který přestupuje práh mezi časem a věčností,“ dodal Herman.
Stabat Mater Antonína Dvořáka, která byla na programu nedělního koncertu, patřila k Bělohlávkovým oblíbeným skladbám.
"Dvořákovu Stabat Mater jsem si zamiloval už jako chlapec, když jsem jako člen Kühnova dětského sboru spoluúčinkoval na mnoha provedeních. Tehdy byla tradice, že o Velikonocích se Stabat Mater hrála ve Smetanově síni hned několikrát, a my jsme vždycky stáli v mušli nad orchestrem, odkud jsme zpívali sbor andělů ve čtvrté části. Od té doby to dílo ohromně miluji," řekl Bělohlávek v souvislosti s vydáním Stabat Mater u firmy Decca.
Deska, která se na pultech ocitla 5. května, je poslední Bělohlávkovou nahrávkou s Českou filharmonií.
Nedělní koncert dirigoval Jakub Hrůša, který je od loňského podzimu šéfdirigentem Bamberských symfoniků, od sezony 2015/2016 stálým hostujícím dirigentem České filharmonie a příští rok se stane hlavním hostujícím dirigentem londýnského Philharmonia Orchestra.
Hrůša pravidelně spolupracuje se známými orchestry i operními domy. "Mně osobně odešel drahý osobní přítel. Nikdo mi již nebude moci nabídnout tu tak úžasně cennou, pozornou a navýsost kultivovanou zpětnou vazbu, kritické slovo, zasvěcené povzbuzení," uvedl mimo jiné Hrůša ve svém projevu soustrasti poté, co Bělohlávek zemřel.
Stabat Mater Antonína Dvořáka s podtitulem Oratorium pro sóla, sbor a orchestr je vokálně-instrumentální dílo na text starého církevního hymnu Stabat Mater. Skladba měla premiéru 23. prosince 1880 v Praze.
Text Stabat Mater je báseň františkánského mnicha Jacoponea da Todi ze 13. století, která líčí utrpení matky Kristovy, stojící pod křížem, na němž umírá její syn.
Kráčel pevně a s pokorou, odešel jako král. Česká filharmonie se na emotivním koncertu rozloučila s Bělohlávkem
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist