Dalo se s tím počítat. Jméno režiséra Christophera Nolana budí mezinárodní pozornost fanoušků i odborné kritiky s každým novým filmem, který pošle do kin.

Poté, co skvostnými filmy Batman začíná a Temný rytíř pronikl i mezi nejmasovější publikum a získal si popularitu multiplexů, je "značka Nolan" nejen sázkou na uměleckou jistotu, ale i zárukou komerčních zisků, o nichž se dnes nesní ani Spielbergovi s Lucasem dohromady.

Netřeba asi připomínat, že jeho předchozí batmanovský film Temný rytíř vynesl v loňském roce jen na tržbách z kin přes jednu miliardu dolarů, čímž se zařadil mezi pět nejúspěšnějších filmových titulů v historii kinematografie - vedle tolkienovské klasiky Pán prstenů: Návrat krále Petera Jacksona nebo Cameronova spektáklu Titanic.

O snímku Inception (který český distributor nepochopitelně překřtil na Počátek, ačkoliv pro zápletku by bylo jednoznačně vhodnější využití významu "vnuknutí") se hovoří už rok. Není divu. Nolan vybudoval i pro svůj nový film Inception marketingovou strategii postupného dávkování informací podobně komplikovanou a důmyslnou, jak složitý je i děj filmu.

A ten diváky opravdu nešetří - ba co víc, i renomovaní zahraniční kritici přiznávají, že pro komplexní pochopení Nolanovy novinky je třeba Počátek vidět opakovaně. Nechybí tu nic, co pro Nolana bývalo signifikantní v předchozích filmech, tentokrát však mistr dedukce servíruje i něco navíc.

Počátek je vším, po čem Nolanovi fanoušci kdy toužili. Od prvních minut dynamická zápletka kombinující spektakulární akční žánr s psychothrillerem pro náročné, rafinovaně vystavěné a do detailů propracované paralelní světy, mnohovrstevnatý děj s několika vypravěčskými liniemi, práci s představivostí a obrazotvorností hlavních hrdinů - i se samotnými diváky.

Záběry, které člověka svou audiovizuální velkorysostí i stylizovanou imaginací zcela pohltí: třeba v momentě, kdy hlavní hrdina, DiCapriův Dom, staví se svou "architektkou", matrixovskou Ariadne (Ellen Page), první snový labyrint, ztrácí se hranice snu i reality nejen v ději, ale i v jeho řemeslně dokonalém filmovém pojetí.

Není divu, že fanoušci po prvním šoku a ochromení režisérovou originalitou a filmařskou i vypravěčskou invencí na serveru International Movie Database vystřelili stopadesátiminutovou epopej mezi tři nejlepší filmy v historii kinematografie. A není divu, že si Warner Bros brousí zuby na další miliardovou hranici tržeb. Vždyť už pět dní po světové premiéře má Nolanův Inception prvních sto milionů dolarů v kapse. A to je jenom Počátek, chtělo by se říct.

Inception však není "oddechový" komerční film pro běžné publikum. V postupném vrstvení děje, pro katarzi klíčových sloganů i komplikovaných narativních postupů se občas ztrácí nejen hrdinové ("ve kterém snu to vlastně nyní jsme?" ptá se ostatně v jedné sekvenci bezradná Ariadne), ale především diváci.

Ani nolanovským znalcům nezbývá než po paměti dohledávat rafinovaně poskrývané indicie nutné pro komplexní pochopení zápletky tu v antické mytologii, tu ve Freudově nauce o snech, tu ve starších Nolanových filmech. A tu a tam poněkud zklamaně odhalit, že i nejakčnější, nejzajímavější sekvence s tragickou smrtí na závěr byla pro hlavní hrdiny jen dalším snem (čili zjevným alibismem režiséra) - a děj pokračuje dál, jako by se nic nestalo.

Opakuje-li se to jednou, podruhé, potřetí, zůstávají člověku prakticky jen dvě možnosti: přistoupit na Nolanovu hru a prostě jen okouzleně zírat, anebo přemýšlet a po závěrečných titulcích (fascinováni nečekanou pointou) si koupit lístek na příští reprízu, aby si svou hypotézu potvrdil. Ve srovnání se současnou hollywoodskou produkcí to není málo. A pro producenty samé je to výsledek, o němž se jim ani nesnilo.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist