Kayhan Kalhor, íránský virtuoz na orientální housle kemenče, vystoupí v neděli 31. října v pražském kostele sv. Anny v rámci Strun podzimu společně se stylově velmi otevřeným newyorským smyčcovým kvartetem Brooklyn Rider.
Představí Kalhorovu skladbu Silent City, žalozpěv za kurdské město Halabja, v němž při plynovém útoku Saddáma Husseina přišly o život tisíce civilistů. Její emocionální účinek lze srovnat s obrazem Guernica, k němuž Pabla Picassa inspirovaly hrůzy španělské občanské války.
HN: Vzpomínáte si na první impuls, který vás ke skladbě Silent City přivedl?
Narodil jsem se v kurdské rodině v Íránu a už dlouho jsem chtěl napsat něco, co by vycházelo z kurdské hudby. Když si u mě lidé z Carnegie Hall objednali skladbu pro kvartet a kemenče, do hudby jsem chtěl vtěsnat lidskou tragédii těch, kdo ve městě Halabja zahynuli. Když lidé tu skladbu uslyší, budou pátrat po souvislostech a dokážou pojmenovat hrůzy války.
HN: Kde jste byl v době plynového útoku?
V Kanadě, kde jsem dlouhá léta žil a také studoval západní hudbu. Ale v současné době bydlím v New Yorku.
HN: Když jste po studiu východní hudby objevil západní klasiku, neměl jste chuť vyměnit váš nástroj za evropské housle?
To je, jako když se zamilujete - nemůžete jen tak snadno vyměnit jeden nástroj za jiný. Mě zvuk kemenče i jeho možnosti fascinovaly už od dětských let. Ale obecně vzato, hudba je natolik abstraktní věc, že konkrétní nástroj nehraje tak velkou roli.
HN: Co vám tedy dalo studium západní hudby?
Smysl pro pořádek, tedy disciplinu v západním smyslu.
HN: Chcete říci, že na Východě má to slovo jiný obsah?
Na Východě patří k disciplíně i trpělivost. Domýšlet věci do hloubky, brát v potaz širší souvislosti. Na Západě je disciplína bez trpělivosti, mnohem důležitější roli tam hraje koncept času.
HN: Iránská hudební tradice patří k těm nejstarším na planetě. Do jaké míry ovlivnila dnes ve světě daleko častěji prezentovanou klasickou hudbu Indie?
Jedná se vlastně o rodinu stylů, které se hrají ve velmi rozlehlé oblasti, v nichž se používá příbuzný systém. Když uděláte kolem Iránu kruh, tak bude obsahovat Afghánistán, Pákistán, severní Indii, i bývalé středoasijské sovětské republiky. Od 14. století do Indie vycestovala spousta perských vzdělanců a vynalezli tam nové nástroje, například bubínky tabla.
HN: Proč je tedy indická hudba dnes na Západě mnohem populárnější než íránská?
Hudebníci z Íránu začali vyjíždět na Západ až po revoluci v roce 1978, kdežto v Indii ten proces trval mnohem déle, Indie byla kolonií, má za sebou dlouhou historii kontaktů se Západem, hudebníci mluvili anglicky. A navíc, v Íránu žije asi dvacetkrát méně lidí než v Indii a tedy i méně hudebníků.
HN: Když vystupujete s kvartetem Brooklyn Rider, držíte se východního hudebního systému, anebo hrajete v západních tóninách?
Obojí, některé skladby hrajeme v perských tónových řadách, jiné v západních. A část programu hraje Brooklyn Rider samostatně, v repertoáru má třeba velmi zajímavou hudbu z Arménie.
HN: Vracíte se někdy na koncerty do své vlasti?
Dlouho jsem v Íránu nehrál, neměl jsem čas, překážkou byla i byrokracie. Až letos jsem se rozhodl udělat turné po velkých městech, třeba v Teheránu jsem měl 9 koncertů po sobě a pořád bylo plno. Byl to ohromný zážitek. Po letech strávených na Západě jsem skoro zapomněl, jak silně u nás lidé oceňují hudbu.
Pozvánku na Kalhorův koncert čtěte v pátečním vydání Hospodářských novin
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist