Pražští symfonikové uvedli ve středu Beethovenovu Devátou symfonii, dnes se koncert opakuje.

Je to jeden z dalších občasných návratů Gerda Albrechta, v 90. letech po nějakou dobu kontroverzního šéfdirigenta České filharmonie.

V Rudolfinu dnes a v pátek filharmonie připomíná 120 let od narození Bohuslava Martinů, takže není Symfonickému orchestru hlavního města Prahy FOK zrovna nutné vyčítat, že neudělal totéž a že právě 8. prosince, ve výroční den, hrál Beethovena.

Devátá symfonie s Ódou na radost, po léta spojovaná se závěrem Pražského jara, je ovšem díky svému poselství a patosu pociťována jako dílo výjimečné a téměř sváteční. Její zařazení na všední den do adventní doby nemá proto žádný jednoznačný a jasný důvod a potenciál skladby tak zůstal trochu nevyužit.

Gerd Albrecht, letos pětasedmdesátiletý, proslul v pozici prvního zahraničního šéfa České filharmonie jako umělec, který zbytečně převádí výhrady ke svým výkonům na národní strunu.

Přestože z minulosti byl znám jako příznivec české hudby a naděje části filharmoniků vkládané do jeho příchodu měly jistou logiku, od počátku bylo pražské angažmá německého umělce doprovázeno pachutí z nedobrovolného odchodu Jiřího Bělohlávka a čím dál víc i z některých Albrechtových výroků. Nakonec převážily důvody pro předčasné ukončení jeho zdejší mise.

To už je minulostí, mezitím v cizině mimo jiné natočil další hudbu české provenience a také už opět dirigoval naši filharmonii. Také ho ovšem dostihl jeho věk. S Pražskými symfoniky a Českým národním sborem nyní působil nevýrazně a Beethovenově partituře nedal nic jedinečného.

Provedení  mělo parametry obyčejnosti a průměru: působilo jako neusazené, neinspirované a nepříliš zajímavé - a to je u podobné skladby, málokdy hrané, dvojnásob škoda.  

Albrecht se teď nechal slyšet v tom smyslu, že Bohuslava Martinů nepočítá mezi ty nejsvětovější české autory. Má na takový názor samozřejmě právo, i když je to pohled diskutabilní. Asi je logické, že tedy nepřijel dirigovat Martinů a že naopak chtěl potvrdit velikost Beethovenovu.

Má to však i druhou stránku. Už v 90. letech bylo naopak zřejmé, že Albrecht sám je dirigentem možná v dramaturgii někdy zajímavým a vcelku dobrým, ale nikoli světovým. Ani nyní tento neodbytný dojem bohužel nevyvrátil.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist