Georges Didi-Huberman
Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii)
Přeložil Josef Fulka
Fra, Praha 2010, 212 stran
Georges Didi-Huberman (1953) je bravurním francouzským myslitelem a velmi neobvyklým teoretikem obrazu, který stojí v teorii umění a filozofii mimo současné hlavní proudy. Jeho interpretace uměleckých děl, ale i dějin vizuální kultury obecně, místo z inspirací aktuálními trendy vychází převážně z děl teoretiků a provokativních filozofů první poloviny 20. století formátu Aby Warburga, Waltera Benjamina či Georgese Bataille.
V Česku nyní vyšla teprve jeho druhá kniha Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii) v poutavém překladu filozofa Josefa Fulky, která pojednává o jednom motivu z dějin umění, jenž se v různých variacích opakuje napříč celou jejich historií. Kniha vyšla v Edici vizuální teorie v nakladatelství Fra, již řídí kurátor Karel Císař. Tato edice výtečně zaplňuje opomíjená místa v oblasti teorie obrazu kanonickými texty autorů typu Rolanda Barthese či Johna Bergera.
Nymfa z jatek
Historik umění Didi-Huberman v dlouhém eseji bedlivě sleduje proměnu motivu spadlé či padající draperie (kusu látky) z lidského těla. Tento pád či pomalé sesouvání se z těla titulní postavy, kterou je éterická božská bytost nymfa, začal již v době antiky, aby jeden ze svých určujících vrcholů zažil v renesančním a barokním malířství či sochařství. Nymfa na sebe vzala od dob starých mistrů několik různých podob, ale vždy pro její tajemství, líbeznost či ohavnost na ní ulpívají zraky pozorovatelů. Není možné k ní zaujmout lhostejné stanovisko.
Na příkladu výtvarných děl mistrů Berniniho, Tiziana, Michelangela či Botticelliho autor poukazuje na nejednoznačnost jejich zdánlivého náboženského či mytologického charakteru a zaměřuje se na detaily záhybů látky, zvlnění vlasů nebo hadrů poházených v okolí postav, jež jsou nasyceny erotismem či touhou.
Didi-Huberman si za hrdinku knihy vybral nymfu, jež však prochází v moderním umění radikální proměnou do podoby starého hadru v kalužích pařížských ulic na snímcích Eugena Atgeta nebo na fotografiích hromady opuštěného šatstva, které vyhřezává ze skříní v osvětimském koncentračním táboře. Nechybí ani její úkryt v sádrovém odlitku zmuchlaného kusu papíru od Picassa.
Z těla bohyně do strouhy
Didi-Huberman barvitým esejistickým jazykem popisuje onen propad božské postavy z alegorických až snových renesančních výjevů do podoby žebračky anebo beztvarého odpadku, jenž se válí v dešťových strouhách na ulicích meziválečných metropolí Paříže či Berlína. Kunsthistorik díky bohaté erudici a velmi jemnému vhledu do celé problematiky k sobě řadí díla zdánlivě na hony vzdálená, aniž by se uchýlil k násilné interpretaci nebo složitým teoretickým oslím můstkům.
Karel Škréta byl dobrý malíř, který si uměl říct o tučný honorář - čtěte ZDE
Alfons Mucha hledí v galerii GASK ženám do tváří - čtěte ZDE
Obzvlášť jeho precizní analýza problematiky beztvarosti a obrazů představujících odvrácenou stranu umění či fotografického dokumentu (v knize jsou reprodukovány fotografie z jatek či z policejního ohledání místa vraždy pravděpodobně prostitutky - padlé nymfy), která není spojitelná s nějakým jasně definovatelným uměnovědným proudem či jakýmsi teoretickým -ismem, je velice inspirativní a přináší skutečně nový vhled do možností popisu a výkladu obrazů.
Zcela zaslouženě je v současnosti Didi-Huberman intelektuální hvězdou nejen na univerzitní úrovni, protože jeho texty jsou srozumitelné a dobrodružné i pro čtenáře bez hlubších znalostí konkrétních děl a epoch.
Šat slavné Ludovici od Giana Lorenza Berniniho je ukázkovým příkladem rozpohybované draperie.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist