Dona Josého z Bizetovy Carmen, malíře Cavaradossiho z Pucciniho Tosky a další známé operní postavy představí dnes v Praze německý tenorista Jonas Kaufmann. Dostal se strmě do ohniska pozornosti světové veřejnosti a přijíždí jako první z protagonistů několika největších očekávaných hudebních událostí letošního roku.
Stačí, aby otevřel ústa, a publikum mu leží u nohou, píše se o Kaufmannovi. Dá se předpokládat, že nezvykle tmavý témbr jeho tenoru, pevnost hlasu v dramatických vrcholech, vášnivost i schopnost lyrického ztišení ve spojení s jeho širokým výrazovým rejstříkem při recitálu v Obecním domě plně zaujme.
Do Česka letos přijedou špičky světové opery včetně Bartoliové - čtěte ZDE
Nápoj lásky přijel do Národního divadla na pásovém dopravníku - čtěte ZDE
Loni nadchl čtyřicetiletý Kaufmann v Metropolitní opeře v Pucciniho Tosce. Psalo se o něm jako o pěvci, který v ní teď nemá konkurenci. A navíc byl historicky prvním Němcem, který na této scéně postavu ztvárnil, neboť jeho krajané, zejména díky jinému hlasovému školení, ale i kvůli jazyku, nemívají k italskému repertoáru nejblíže. Kaufmann je výjimkou. Navíc ani jako Němec nevypadá - na první pohled je spíše jižanským typem.
Kaufmann hvězda kin
Narodil se a studoval v Mnichově a svou dráhu začal v roce 1994 v Saarbrückenu. Nebyl hvězdou od samého začátku. Je zřejmé, že jeho hlas teprve postupně zrál, a právě to je v jeho věku zárukou, že nejde o uměle a předčasně vytvořenou hvězdu.
Kaufmann už je znám z účinkování v londýnské Carmen, promítané i v českých kinech. Především díky němu se jednalo o strhující zážitek.
A právě opera v kinech stojí s vlivem vydavatelských firem na počátku Kaufmannovy rostoucí, už skutečně globální popularity. V nejlepších divadlech už se objevuje celé desetiletí, ale až v posledních dvou třech letech skutečně upoutal. I proto, že mu rychle za sebou vyšlo několik alb.
Nejprve natočil s Pražskou komorní filharmonií desku francouzských a německých árií. Pak následoval titul obsahující výhradně německý operní repertoár. Také vydal Schubertovy písně, které však nejsou - stejně jako Mozart - tím úplně ideálním materiálem pro jeho typ hlasu.
Doma v Itálii
Avšak před několika týdny se začalo prodávat CD nazvané Verismo Arias. Soustřeďuje hudbu Verdiho a Pucciniho italských současníků - a tam je tenorista jako doma.
Deska je sledem strhujících scén plných vyhrocených emocí. Známé melodie od Leoncavalla, Giordana či Mascagniho tu střídají árie z méně uváděných oper, Kaufmann zpívá bohatýrsky, podmanivě, s příjemným vibrováním a s jistými, dostatečně otevřenými výškami.
Do jeho repertoáru patří rovněž lyričtější Traviata nebo Bohéma. Dá se čekat, že bude dál zrát ve francouzském i italském repertoáru a jednou se možná stane Verdiho Othellem. V čem však má určitě velkou budoucnost, jsou německé opery. Včetně Wagnera. Lohengrin v Mnichově a debut na loňském festivalu v Bayreuthu ve stejné roli to dali najevo zcela jasně.
Videoukázky z Kaufmannova repertoáru
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist