Karel Veselý
Hudba ohně
Big Boss, 2010, 432 stran
Podtitul knihy hudebního publicisty Karla Veselého Hudba ohně, kterou v těchto dnech vydává hudební label a nakladatelství Big Boss, zní "radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále". Už samotný podtitul prozrazuje, že kniha je v kontextu české hudební publicistiky výjimečným počinem.
Byla by jím, i kdyby fungovala jako "pouhý" encyklopedický přehled zmíněných žánrů a nenabízela nic víc než faktický popis vývoje afroamerické hudby doplněný výčtem doporučené hudby - tak to ovšem není. Teprve při samotném čtení knihy Karla Veselého si člověk uvědomí, jak dlouho trvala cesta české porevoluční hudební publicistiky k první opravdu zásadní teoretické knize.
Veselý totiž na více než čtyřech stech stranách své publikace naplno rozvíjí svůj sociologický a kulturologický přístup k tématu. Jeho zásadním pracovním nástrojem je zasazování událostí do patřičného společenského kontextu. Není proto divu, že začátek celé knihy přenáší čtenáře na otrokářskou loď naloženou černochy, která směřuje z Afriky do Ameriky. Právě tady totiž začíná příběh černého muže, který celé dvacáté století mocně lomcuje mřížemi popkultury a neúnavně ze sebe vydává další a další revoluční hudební směry.
Černí hrajou, bílí kradou
Hudebník-revolucionář je role, kterou podle Veselého plní Afroameričané v dějinách popkultury dvacátých let. Zásadní myšlenka Hudby ohně se dá zjednodušit do teze, která praví, že "všechny zásadní hudební směry vymysleli černošští muzikanti a ti bílí je později ukradli". Kapitoly, kterých je v knize sedm, nejsou řazené chronologicky, ale spíše do formy jakýchsi myšlenkových bublin, ve kterých se navzájem dotýkají témata na první pohled spolu nesouvisející, všechna ale směřují k dokázání uvedené teze.
Rock v rytmu černošské hudby: Phil Collins se vrací k hudbě svého dětství - čtěte ZDE
Let Me Tell You About The Blues: Vyšel čtvrtý díl kompilace, tentokrát z Texasu - čtěte ZDE
V první části knihy, nazvané Barva kůže a peněz, se tak čtenáři kromě shrnutí soulové hudby, otření se o koncept matky v hudbě nebo o ideologii rockismu dočkají také profilů Michaela Jacksona nebo Jamese Browna - poslední část první kapitoly pak nese název Hip hop is dead. Příklad tematického rozvrstvení nejlépe ilustruje, jakým způsobem je celá kniha poskládána.
Skoky v tématech jsou někdy překvapivé, čím více ale člověk čte, tím jasnější a logičtější mu přijdou. Forma je spíše hypertextová, ale naprosto funkční - Veselý před čtenářem skvělým způsobem buduje obraz popkulturní historie, který ke konci knihy vyvstává tak kompletním způsobem, že se dá mluvit o premiéře v historii české hudební publicistiky.
Jednou z největších devíz knihy Hudba ohně je právě rozpětí témat. Není totiž možné mluvit o úloze černošských hudebníků při tvorbě populární hudby a omezovat se přitom jenom právě na hudbu. Veselý je tak "přinucen" dotknout se i náboženských otázek (konverze černochů k islámu, vlastní ideologie afrofuturismu), politiky (političtí vůdcové jako Malcolm X), filmu nebo mluveného slova.
Schopnost slyšet výbuchy
Velká část textu se věnuje i specifickému způsobu, jakým černoši vnímají vlastní jazyk, a snaží se rozklíčovat původ samotného rapu. Sleduje stopy černochů v takových žánrech, jako jsou soul, jazz, funk, ale i techno nebo dubstep - všude tady postupně odkrývá dějiny daných žánrů tak, že potvrzuje tezi, která je vyřčena na začátku - totiž že dějiny černošské hudby jsou nejenom o poznání radikálnější než u bělochů, ale jsou především dějinami tvorby, která zásadně ovlivnila celý svět.
V dnešní době totiž není tak samozřejmé uvědomění si toho, že Afroameričané stáli nejenom u zrodu jazzu nebo rock'n'rollu, ale mají zásadní slovo i ve vodách elektronické hudby. Kniha Karla Veselého je zásadním slovem, které rozhodně pomůže v uvědomění si zásadnosti černé hudby.
Nejlépe shrnuje přínos knihy sám Veselý v sumáři na konci publikace. "Nigerijský muzikant Fela Kuti tvrdil, že ,hudba je zbraň budoucnosti', a rozhodně měl pravdu. Možná už ta válka začala, a my jsme si jí jenom nevšimli - po přečtení Hudby ohně ale získáte schopnost slyšet vybuchovat bomby."
Trumpetista Miles Davis patří nejen ke klíčovým hudebníkům 20. století, ale také k důležitým ikonám revoluce v černé hudbě, která obviňovala bíle hudebníky z kradení nápadů. Kniha Hudba ohně zasazuje např. Jamese Browna, Sun Ra či Public Enemy nejen do hudebního, ale i politického kontextu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist