Pokud letošní udílení Oscarů něco charakterizuje, je to nebývalý nástup fenoménu sociálních sítí, jako je Twitter a Facebook. Tentokrát však není řeč o favorizovaném filmu Davida Finchera The Social Network, nýbrž o četnosti a intenzitě, s jakou se všechny hvězdy, moderátoři a novináři věnovali během udílení cen jejich pokrytí a komentování na sociálních sítích.
„Tenhle večer je mimořádný. Na mém Twitteru se všechno objeví skoro ještě dříve, než se to reálně stane,“ vtipkoval na pódiu moderátor večera James Franco, přičemž v přímém přenosu odesílal z pódia aktuální oscarové postřehy na svůj Twitter.
K tomu ostatně všechny přítomné vyzývali i organizátoři: hojná propagace slavnostního večera měla zvýšit jeho reálnou sledovanost, vzbudit v divácích dojem interakce, pocit, že se celé prestižní akce osobně účastní. Předpokládá se, že letošní Oscary takto sledovalo jen v USA přes padesát milionů lidí.
Místo agenturních zpráv iPhone
Není divu, sociální sítě nabízely celou noc pro uživatele a „fanoušky“ nebývale atraktivní obsah, kterým mnohdy seriózní média nemohla konkurovat. Herečky na Twitteru a Facebooku popisovaly své večerní róby ještě předtím, než vystoupily z limuzíny na oscarový červený koberec, osobnosti zásobily své příznivce vtipnými postřehy a zpříjemňovaly jim nekonečné čekání na vítěze osobitými komentáři.
Činila se i média. Internetové portály magazínů jako Variety a společenské servery typu People.com celou noc sledovaly online a zásobovaly čtenáře prostřednictvím sociálních sítí informacemi doslova minutu po minutě. Nejinak tomu bylo jinde ve světě, na zpravodajském serveru ihned.cz třeba probíhal celou noc komentovaný online přenos Oscarů z pražského kina Světozor.
Facebook a Twitter dokonce seriózní média a oficiální televizní přenos občas předstihly. I díky běžným fanouškům, kteří před Kodak Theatre přihlíželi příchodu jednotlivých celebrit do divadla: své hvězdy vyfotili na iPhonu a vyvěsili na svůj Twitter dříve, než si profesionální akreditovaní fotografové stačili seřídit objektiv.
Například server Variety nebo imdb.com, databáze orientovaná na dění na filmovém trhu, přinesly na svých facebookových profilech netrpělivě očekávané fotografie hereček v jejich slavnostních toaletách ještě dříve, než se objevily ve zpravodajských agenturách a než vůbec začal oficiální televizní přímý přenos. O to je pozoruhodnější, jak moc se samotný oscarový ceremoniál držel při zemi – formálně ani obsahově nenabídl víc než tradiční, okoukanou podívanou.
Poučení ze sociálních sítí
Ve srovnání s předchozími ročníky, které ovládal gejzír nápadů v režii Hugha Jackmana či vtipné glosy Aleca Baldwina, letošní oscarový ceremoniál výrazně pokulhával. Invence i nápady chyběly. Ani moderátoři Anne Hathawayová a James Franco přes několik zajímavých hudebních momentů nepředvedli víc než líbivé „uvaděčství“. Za celé čtyři hodiny ceremoniálu byl nejvtipnější devadesátiletý Kirk Douglas. A to je na nejsledovanější hollywoodskou show trochu málo.
Právě vzhledem k tomu, že celý ceremoniál sledovaly miliony facebookových a twitterových nadšenců, kteří si vystačí s online komentáři svých oblíbenců, bylo už během přenosu zřejmé, že dramaturgové přenos po obsahové stránce nezvládli. Proč také koukat na tradiční nudnou show plnou děkovných řečí bez invence, když je všechno okamžitě online a se zábavnými, osobitými komentáři? Mohutnou facebookovou komunitu zkrátka organizátoři večera podcenili. Snad je to poučení propříště.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist