Národní divadlo nabídne o víkendu velkolepou podívanou. Křesťanství i buddhismus se staly duchovní inspirací režisérovi Jiřímu Heřmanovi při práci na nové inscenaci Wagnerovy opery Parsifal, nehrané v pražském Národním divadle bezmála celé století.

Dílo plné mystiky a dávných legend má premiéru dnes večer. Pak bude uvedeno ještě čtyřikrát, z toho jednou v období Velikonoc - tak, jak to patří k tradicím v Německu.

Svatý grál opery

Výjimečný projekt slibuje po delší době novou roli pro Evu Urbanovou, ale také setkání s uměním významných wagnerovských pěvců Alfonse Eberze, Ulfa Paulsena a Matthiase Hölla. Dirigentem je John Fiore, který před šesti lety připravil v Praze Wagnerovu tetralogii Prsten Nibelungův. Pro jeho hudbu, s níž tuzemští interpreti nemají soustavnou zkušenost, prokázal tehdy hluboké porozumění.

"Parsifal je pro mě velké téma - hledání cesty a smyslu lidské existence," řekl pro HN Heřman, jemuž jsou mysteriózní religiózní náměty blízké. Svatý grál se však zpodobnit v závěru příběhu na jevišti nesnaží - ten je pro něj především duchovní záležitostí, výzvou k otevření srdcí.

Pražské dění v tomto žánru už v uplynulých třech týdnech výrazně obohatil desátý ročník festivalu Opera, který přivedl do metropole všechny české operní soubory. Vyprodané večery nabídly mimo jiné mladou a výbornou Barboru Poláškovou v olomoucké Carmen, ambiciózní inscenace Othella, Werthera i Samsona a Dalily s některými zahraničními hosty, ale i mile inscenovaného, bohužel však v orchestru příliš hlučného Jakobína a také Haydnovu komedii Lékárník.

Zejména liberecké divadlo přispělo v případě Pucciniho opery Edgar něčím v obvyklém tuzemském repertoáru podobně vzácným, jako bude Parsifal.

Přestože mělo představení slušnou úroveň, je rozdíl předem jasný: Pucciniho rané dílo, i když se silným příběhem, nemá ještě všechny znaky jeho pozdějšího mistrovství. Nejenže v něm nezaznívají pod kůži se zadírající, jednou provždy zapamatovatelné naléhavé melodie, ale některé situace by potřebovaly odvážnější a přesnější autorské dramatické cítění.

Parsifal, skladatelova poslední opera, naopak slibuje setkání se vším tím, co Wagnerova díla činí tak přitažlivými: s nekonečnými melodiemi, nepolevující sugestivní atmosférou, romantickým patosem, vyzrálou komplexností provázání hudby, slova a děje, intenzivními emocemi, a hlavně bohatým symfonickým tokem jeho hudby.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist