Tohle canneský festival ještě neměl. Existuje spousta sebereflexivních snímků, kdy autor obrátí kameru proti sobě a začne meditovat nad svou tvorbou, nad kinematografickým médiem – nad tím, co je to vlastně film.
Nikdo si ale nedovolil ukázat tolik temných, hořkých, směšných, patetických a bolestných obrazů ze svého nejintimnějšího života jako Kim Ki-duk. Jeho ojedinělou novinku zařadil festival v Cannes do soutěžní sekce Un Certain Regard.
Bude to peklo
Kim Ki-dukem v roce 2008 otřásla nešťastná náhoda, kdy se při natáčení filmu Dream málem oběsila jedna z hereček. Režisér se po dokončení snímku zcela stáhnul do soukromí a od té doby žije jako poustevník na odlehlé horské chatě.
Když uběhlo prvních deset minut z páteční novinářské projekce filmu Arirang v kinosále Debussy, jeden žurnalista věštecky zašeptal: "Tohle bude peklo..." A taky že bylo.
Stominutový film detailně popisuje všední rutinu Kim Ki-dukových dnů. Kávu si světoznámý režisér vaří v originálním presovači vlastní výroby, vodu získává rozpouštěním okolního sněhu, přímo v chatě pak (kvůli zimě) spí ve stanu.
Když mistr potřebuje na velkou, poodejde od stavení a vyhloubí si malou lopatkou odpovídající jámu.
Ukázka z filmu Arirang (text pokračuje za videem)
Arirang (2011) Trailer Cannes
V zajetí démonů
Arirang je korejská píseň, kterou si tamní obyvatelé zpívají, když je jim smutno. Kim Ki-duk ji v průběhu filmu zpívá několikrát: od teskných tónů postupně přechází přes bolestné vzlykání až do animálního řevu.
Je nepředstavitelné, že by něco podobného natočil jakýkoli český režisér – jednak by byl kritikou vypískán (a odsouzen za uměleckou masturbaci) a jednak se to ke středoevropské duši ani trochu nehodí.
Matka sadistického syna hraje v Cannes o Zlatou palmu - čtěte ZDE
6 důvodů, proč si vyprášit účet v Cannes: Kvůli filmům i croissantům - čtěte ZDE
Arirang popírá přísloví "špinavé prádlo se pere doma". Kim Ki-duk je evidentně v dlouhodobém zajetí svých démonů a z autorského bloku udělal hlavní téma filmové terapie. A ta je jeho vlastním výtvorem po všech možných stránkách: od jediného herce, přes kameru a střih až po zvuk a produkci.
Kim Ki-duk vede monology sám se sebou, nechává se zpovídat svým slunečním stínem, z odstupu komentuje scény vlastního pláče přehrávané na monitoru. Ironicky glosuje úlohu tvůrce, který "stejně jako atlet" reprezentuje rodnou zemi a svými díly (výkony) zlepšuje image vlasti.
Život podle Kim Ki-duka je jen masochismus, sadismus a kombinace obojího.
Outsiderova odvaha
Majitel stříbrného medvěda z Berlína a řady cen z benátského či locarnského festivalu se vyznává ze své bezedné samoty, která mu umožnila točit tak mučivě smutné filmy. Jeho nejbližším přítelem byl jen další outsider ve společnosti – potomek amerického vojáka, bojujícího v korejské válce.
Projekce na festivalu měla zvláštní napětí díky osobní účasti režiséra. Kim Ki-duk na chvíli opustil svou horskou chatu v Koreji a ve zvláštním úboru a s dlouhými vlasy sepnutými jako samuraj usedl v Cannes spolu se zahraniční kritikou.
Pár publicistů během filmu nevydrželo a odešlo, drtivá většina ale svíravě teskný Kim Ki-dukův žalozpěv statečně vydržela.
Za odvahu, s jakou ukazuje své nitro, si pak jihokorejský solitér vysloužil dlouhotrvající potlesk ve stoje, přelívající se ve vlnách po zhypnotizovaných novinářích.
Arirang je dost možná nejzvláštnějším filmem v letošní canneské soutěži.
Arirang (2011) Trailer Cannes
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist