Mezinárodní filmový festival v Cannes už netrpělivě vyhlíží své největší hvězdy: ode pondělí se na Azurovém pobřeží na červeném koberci postupně vystřídají Brad Pitt, Sean Penn či Aki Kaurismäki s Pedrem Almodóvarem a Larsem von Trierem. Ostatně už nedělní uvedení snímku Chlapec na kole od legendárních bratří Dardennů, kteří nejspíš neumí natočit špatný film, bylo důstojným entrée pro ty nejlepší.

Za přímočarou story o třináctiletém chlapci, neúspěšně hledajícím lásku u svého otce, se skrývá spousta soustředěné dřiny. "Pohádkové" finále snímku bylo stejně nečekané jako experimenty s přidanou hudbou. Té se totiž Dardenneové jinak ve svých dílech vyhýbají jako čert kříži.

Gus Van Sant s jiskrou teenagera

Dosavadní festivalovou konfekci rošťácky narušil zahajovací film z paralelní sekce Un Certain Regard. Americký režisér Gus Van Sant umí i temná dramata (Paranoid Park), v novince Restless ovšem do Cannes přivezl nakažlivou teenagerovskou jiskru.

Někteří mu za to nemohou přijít na jméno, ale Restless není hloupý, jak se podle vyhlazeného povrchu zdá. Gus Van Sant ve filmu bez skrupulí mixuje různé styly a žánry. Základní příběh romantické lásky, které se do cesty postaví rakovina, připomíná slavnou Love Story - tu také Van Sant ve scéně na lavičce v parku přímo cituje. Do romance ale vstupuje duch japonského letce kamikaze, který se zjevuje hlavnímu hrdinovi Enochovi.

Eklektický styl pokračuje v tom nejlepším z "amerických nezávislých", účesu hlavní ženské představitelky Annabel (ta v podání Mii Wasikowské dává vzpomenout na Miu Farrowovou) či pohádkovém intermezzu. Morbidní prostředí pohřbů a márnice pro seznámení milenecké dvojice je výpůjčkou z vynikajícího Ashbyho filmu Harold a Maude z roku 1971.

 

Restless Movie Trailer Official (HD)

Že opravdová láska je věčná a nezná hranic, zdůrazňují krátké scény, kde se vyřádila především kostymérka. Hlavní dvojice například hraje tenis v oblečcích z Francie třicátých let, následnou sekvenci už ovládne móda Londýna ze šedesátých let atd.

 

Gus Van Sant uspěchal konec filmu, který se z balancování na ostří dějin kinematografie poněkud lacině přepne do konvenčního mainstreamu. Kouzlo pocitových love story stojí a padá na hercích.

 

Zde si režisér pojistil úspěch metodou odkoukanou od Terrence Malicka: nechával herce přehrát scény nejprve bez dialogů.

Vzájemná chemie pohledů a gest okouzluje především u bývalé baleríny Mii Wasikowské - do její něžné tváře by se nezamiloval snad jen beznadějný asociál. Henry Hopper v debutující roli uzavřeného Enocha má pohled, který nezapře slavného otce Dennise Hoppera.

Žerty stranou, jsou tu hvězdy

Od pondělí ale jdou v Cannes zamilované žerty stranou. Hlavní soutěž spustí premiérovou kanonádu netrpělivě očekávaných děl. V pondělí večer to bude Strom života od Terrence Malicka, který příjezdovou ulici La Croisette spolehlivě ucpe díky Bradu Pittovi a Seanu Pennovi.

V úterý představí novinku Le Havre finský mistr suchého humoru Aki Kaurismäki a ve středu bude největší tlačenice na Larse von Triera a jeho Melancholii.

A odpočinek nebude až do konce týdne: po čtvrteční světové premiéře Almodóvarova filmu Kůže, kterou nosím bude v pátek o Zlatou palmu bojovat italský režisér Paolo Sorrentino. V hlavní roli jeho filmu This Must Be The Place vystoupí opět Sean Penn.

Do té doby si novináři lační po senzacích musí vystačit s bouřemi ve sklenici vody. Francouzští publicisté již ladí články na středeční mimosoutěžní premiéru Durringerova filmu La Conquete o tom, jak prezident Nicolas Sarkozy v roce 2007 "získal moc a ztratil ženu".

Minulý týden po páteční projekci dokumentu Unlawful Killing se zase řešilo, koho urazily záběry umírající princezny Diany po známé autonehodě v roce 1997.

 

Hvězdy v Cannes

Pondělí

Terrence Malick představí Strom života, doprovodí jej i hvězdy filmu Brad Pitt a Sean Penn.

Úterý

Svůj film Le Havre v hlavní soutěži ukáže Fin Aki Kaurismäki.

Středa

Lars von Trier konečně předvede očekávanou Melancholii.

Čtvrtek

Pedro Almodóvar uvede svůj soutěžní film Kůže, kterou nosím.

Pátek

O Zlatou palmu se v závěru festivalu pokusí Paolo Sorrentino s filmem This Must Be the Place.


 Slavný americký režisér Gus Van Sant v Cannes představil netypickou novinku Restless: tvůrce nezávislých dramat, jako je Paranoid Park, teď natočil osobitou romanci s Miou Wasikowskou a debutujícím Henry Hopperem v hlavních rolích teenagerů, jejichž lásku překazí rakovina (režisér uprostřed a herci zprava).

Foto: Reuters

Restless Movie Trailer Official (HD)