Mahlerova hudba uzavřela v sobotu třítýdenní program festivalu Pražské jaro logicky a důstojně. A Berlínští filharmonikové byli na této přehlídce interpretačního umění skutečně tím nejlepším na konec.

Britský dirigent Simon Rattle se svým berlínským orchestrem hostoval v Praze poprvé. Šestou symfonii Gustava Mahlera, devadesátiminutový kolos, zahráli dokonale, se vším patosem, rozporuplností, naléhavostí i romantikou. Půlminutové ticho, dirigentem pro doznění dojmu po posledním akordu doslova vynucené, zážitek korunovalo.

Symfonii se říká Tragická, v Obecním domě vyzněla s jednoznačným účinkem, který obsáhl její heroičnost stejně jako idyličtější pasáže. Šéfdirigent byl skutečným hudebním režisérem, pod jeho rukama se prolínala zvuková pásma, témata, útržky a motivy, dynamické a tempové proměny i náhlé zvraty jako živé, neustále při vědomí celkové koncepce.

Tak přesně, angažovaně, krásně a oduševněle hrající orchestr je na tuzemském pódiu zjevením i potěšením. Svou pověst patrně nejlepšího na světě naplnil, i když neměl k dispozici posluchačsky snadný klasický repertoár, ale komplikovanou partituru směřující k moderní době. Hudba se dá hrát bezmyšlenkovitě, prázdně, třeba i hloupě, zde bylo publikum svědkem pravého opaku.

Britský dirigent Simon Rattle na generální zkoušce před závěrečným koncertem Pražského jara


Berlínští byli jednou z očekávaných dominant festivalu, podobně jako filharmonie z New Yorku. Ta však přijela v závěru evropského turné očividně unavená a slyšitelně jí chyběla jedinečná dirigentská osobnost. Bartókův houslový koncert s Lisou Batiashvili byl ten večer velkým zážitkem, ale Beethovenovu Eroicu pak nový šéf Alan Gilbert podal nepříliš zajímavě.

Skvěle se naopak v Praze předtím uvedl Sanfranciský symfonický orchestr s Michaelem Tilsonem Thomasem – jak s Beethovenovou Osudovou, tak s Mahlerovou Druhou symfonií. Podobně jako Berlínští, mají kalifornští symfonici v čele charismatického umělce, který vygeneruje z not událost, a poskytují publiku nejen dokonalý zvuk, ale také čitelné umělecké poselství.

Dirigent Michael Tilson Thomas přivezl na Pražské jaro sanfranciský symfonický orchestr



Mahlerova Osmá symfonie, hraná předtím společně Němci a Čechy přesně v den stého výročí jeho úmrtí, doplatila na experiment s využitím multifunkční pražské O2 arény. Klasický dojem, k němuž patří i těžko popsatelný kontakt mezi hledištěm a pódiem, toto prostředí nemůže zprostředkovat – a všechny ostatní důvody tamního dozvučovaného uvedení, jakkoli pro svou monstróznost obdivuhodného, jsou druhotné.

Pět set hudebníků, kteří v pražské O2 areně uvedli Mahlerovu Symfonii tisíců, odcestovalo koncert reprízovat do Hamburku a Hannoveru



Podobně festival sáhl z důvodů jiných než hudebních po melodramatickém projektu, v němž ztvárňuje masového vraha John Malkovich. Herec splnil úlohu známé tváře na plakátech a v médiích, ale se skutečným Pražským jarem to mnoho společného nemělo.

John Malkovich splnil úlohu známé tváře, ale se skutečným Pražským jarem mnoho společného neměl


Asi bychom, kdyby bylo k dispozici tolik peněz jako u proslulých zahraničních festivalů, viděli a slyšeli raději mnohem víc nejlepších hudebníků současnosti. Celkový dojem v tomto směru letos navíc negativně ovlivnilo odřeknutí dvou pěvců – Američanky Dawn Upshaw a německého barytonisty Thomase Quasthoffa. Bez nich byla druhá polovina festivalu chudší, třebaže se v ní česká hudba prezentovala svými dobrými sólisty i ansámbly.

Jedinečnosti 66. ročníku Pražského jara nejvíc pomohlo bezprecedentní a zdařilé angažování orchestru konzervatoře pro úvodní koncert se Smetanovou Mou vlastí. Jiří Bělohlávek s ním dokázal nemožné. Za tři roky má 12. května Bělohlávek řídit tento úvodní festivalový večer opět – tentokrát s Českou filharmonii.

Symfonický orchestr Pražské konzervatoře s dirigentem Jiřím Bělohlávkem otevřel 12. května 66. ročník Pražského jara

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist