Průřez historií rodinného ateliéru Šechtl a Voseček rekapituluje trendy profesionální fotografie od 70. let 19. století do současnosti.

Aktuální výstava ve Velké synagoze v Plzni představuje zhruba dvě stovky dobových zvětšenin. Přehlídka s názvem Fotografický klan rodiny Šechtlů potrvá do konce října.

Plzeňská synagoga sloužívala třem tisícům věřících a patří k největším v Evropě. Od roku 1998 pěstuje sezonní kulturní program.

Výstavu připravili kurátoři Radovan Kodera a Přemysl Řepa v těsné spolupráci s dědici.

Retrospektiva připomíná, že Šechtlovi fotografují od roku 1865, čili pátou generaci. Současníci však na výstavě zastoupeni nejsou. Jejich práce představuje galerie Muzea Šechtl a Voseček, sídlící v rohu táborského náměstí Mikuláše z Husi. Tedy na dohled od místa, kde stával ateliér jejich předků.

Kromě zakladatele živnosti Ignáce Šechtla (1840-1911) a prvního dědice Josefa Jindřicha (1877-1954) zahrnuje výstava vnuka Josefa (1925-1992) s jeho ženou Marií (1928-2008).

Únos ministra Klofáče

Všichni systematicky znázorňují proměny Tábora a podob historických osobností, například sochaře Františka Bílka či prezidentů Tomáše G. Masaryka a Edvarda Beneše.

Snímek Ignáce Šechtla z roku 1895

Kronika však není vedena oficiózně, ale osobitě, ba s humorem a ironií. Příjezd Václava Klofáče do Tábora třeba ukazuje, jak byl první československý ministr národní obrany koncem roku 1918 nadšenými občany nového státu z perónu doslova unášen.

Spolu s jihočeskými vedutami a reprezentačními záběry typu Rohanové z Choustníku se psy (1902) jsou vystaveny autoportréty a podobizny rodinných příslušníků. Zaujmou i průkopnické experimenty s barvou.

Únik od svateb k umění

S vývojem fototechniky se zvyšovala pohotovost fotografování a tím i škála námětů. Zvláštní linií výstavy jsou momentky Josefa J. Šechtla. Po čtvrt století fotografoval všechno možné, od rodinných dovolených po příhody provázející realizaci velkoformátových zakázek.

Josef J. Šechtl: Anna Stocka Šechtlova 1909

VÝSTAVA

Fotografický klan rodiny Šechtlů
Velká synagoga, Plzeň
Do 31. 10.

Zajímavé jsou i mladší fotografie, mapují fázi po vyvlastnění ateliérů v 50. letech. Z obvyklé portrétní řehole a pásové výroby svatebních snímků unikl manželský tandem na uměleckou dráhu.

Dvojice zdobila interiéry, připravovala alba o krásách vlasti a vystavovala volnou tvorbu. Žánrové záběry vycházely časopisecky, Marie Šechtlová byla v 60. letech propagátorkou stylu poezie všedního dne. Z této éry také těží její nedávná monografie.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist