Nejen za železnou oponou, navíc ještě za zdmi anglických blázinců. V takovém prostředí prožil polovinu svého života básník Ivan Blatný. Mohl být jiný český literát vystaven intenzivnějšímu pokušení vlasti na něj zapomenout? Do kánonu české literatury se Blatný vrátil už dříve, do společenského kontextu ho nyní plně zasazuje životopisná kniha Martina Reinera Básník.

Reiner se Blatnému věnoval desítky roků. Mluvil s pamětníky, shromáždil nepublikované texty, pochopil šokující souvislosti. Ve své knize dokázal nahlédnout Blatného život jako tragikomedii, která se neuzavřela básníkovou hospitalizací v psychiatrické léčebně, jen zde nabrala absurdnější nádech. Bylo to pomatení citlivé mysli, strach z únosu komunistickou policií, nebo jen letargie, která Blatného zahnala do ústavu? Nakolik bylo básníkovo šílenství logickou odpovědí na šílenou dobu? A jak se to všechno zrcadlí v jeho textech? Reiner má ve svém příběhu všechno: počátky avantgardní literatury, bouřlivé sexuální eskapády, peníze, agenty StB i svěrací kazajky. Z toho se už dá vystavět věru dobrý román. Básník kvalitní knihou je, navzdory podtitulu – "Román o Ivanu Blatném" – však o žádný román nejde.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

• Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.