Celkem 512 hodin se srbská umělkyně Marina Abramovičová rozhodla strávit v galerii Serpentine, nacházející se uprostřed Kensingtonských zahrad v Londýně.
Nová performance Abramovičové, kterou časopis Time před časem zařadil mezi sto nejvlivnějších osobností na světě, zabírá tři místnosti, ale přesto neobsahuje nic hmatatelného.
Prostor galerie je totiž prázdný, s výjimkou drobného pódia veprostřed.
Abramovičová v galerii lidi pouze bere za ruku a snaží se je přimět, aby se dívali na prázdné zdi.
“Vdechněte to ticho, prostě tu buďte,” řekla umělkyně na zahájení jednomu z diváků podle britské BBC.
Ta tvrdí, že stačilo půl hodiny, aby návštěvníci galerie připomínali sochy. Pohybovala se mezi nimi pouze Abramovičová, která prý v doprovodu šesti bodyguardů dělala dojem, že s lidmi hraje jakési obří šachy.
Některé požádala, aby zavřeli oči, k jiným se stulila, další vedla za ruku a jinému dala třeba do ruky zrcátko a navigovala ho, aby chodil pozpátku, referoval deník New York Times.
Vstup na výstavu nazvanou 512 Hours, která poběží vždy šest dnů v týdnu až do 25. srpna, je zdarma, dovnitř se ale vejde pouze 160 lidí.
Protože každý může zůstat, jak dlouho si přeje, před galerií Serpentine se tvoří dlouhé fronty. Někteří zájemci o performanci si s sebou dokonce nosí lehátka, dodává britský Guardian. Ti, kteří ve frontě stojí, už začali na Twitteru používat hashtag #SGqueue.
Uvnitř galerie si návštěvníci odkládají mobilní přístroje a batohy, stráž u dveří dá také každému razítko na ruku.
Marina Abramovičová vystavuje spletené copy i postele, kam si lze lehnout - čtěte ZDE
Performerka Abramovićová si buduje vědecko-umělecký institut, zatím funguje virtuálně - čtěte ZDE
“Nevím, co se bude dít dál, v tom to spočívá. Pracuji s lidmi, oni jsou mí a já jsem jejich. Společně chceme pochopit, jak co nejintenzivněji prožít daný okamžik,” řekla na zahájení Abramovičová, která projekt považuje za spojnici mezi uměním a prázdnem.
Jde o první performanci sedmašedesátileté umělkyně od jejího výstupu The Artist Is Present, který se odehrál ve foyer newyorského Muzea moderního umění.
Tam Abramovičová celkem 736 hodin nehybně seděla za stolem, každý si k ní mohl přisednout a beze slova se na ni dívat. Tehdy někteří diváci propukali v pláč. Performanci tehdy navštívilo půl milionu diváků.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist