Po necelém týdnu někdejší hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra oznámil, že s divadlem bude opět spolupracovat.

Minulý pátek Jindra odstoupil z funkce hudebního ředitele, toto úterý ale po schůzce s ředitelem divadla Janem Burianem řekl, že u souboru bude opět působit, už ale jen jako hostující dirigent.

Podle mluvčího Činohry Tomáše Staňka nastuduje Jindra v příští sezoně premiéru opery Z mrtvého domu Leoše Janáčka. "Nesmírně si vážím obrovské podpory sboru Opery ND, orchestru ND a řady sólistů. Především z úcty k nim jsem přijal možnost spolupráce externí," uvedl Jindra.

Toho totiž minulý týden podpořil basbarytonista Adam Plachetka, jenž v reakci na Jindrův odchod zrušil svá vystoupení a odstoupil od všech závazků v Národním divadle na příští sezonu.

“Jsem otřesen a znechucen událostmi v Národním divadle,” uvedl Plachetka, který prý se současným vedením Opery, jejími praktikami a plány nechce mít nic společného.

Jindru považoval za největší osobnost současného vedení. “Bohužel se ukázalo, že jeho kvality jsou zbytku vedení spíše na obtíž,” dodal Plachetka.

“Jeho odchodem z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla odchází i záruka umělecké a profesionální úrovně.”

POD NEUSTÁLÝM TLAKEM

Robert Jindra byl hudebním ředitelem Opery ND od loňského září, kdy vznikly dvě samostatné umělecké správy: pro Národní divadlo a pro Státní operu. Operní centrála se věnuje umělecké strategii a systému řízení, umělecké správy odpovídají za provoz. Ředitelkou spojené Opery ND a SO byla jmenována Silvie Hroncová, uměleckým ředitelem operních souborů Petr Kofroň, hudebním ředitelem souboru Státní opery Martin Leginus.

Jindra říká, že důvody jeho odstoupení jsou dlouhodobější. V době, kdy ho ředitel Jan Burian s nabídkou oslovil, vypadala prý příští struktura divadla a rozdělení kompetencí jinak. Angažmá Kofroně vítal. 

"Časem se však ukázalo, že si s panem Kofroněm nerozumíme ani lidsky a máme zásadně jiné umělecké vidění. Jde i o provozní důvody, protože se za celou sezonu nepodařilo vysvětlit, jak budou operní soubory Národního divadla nadále fungovat. V této atmosféře se konstruktivně a kreativně pracovat nedá," řekl Jindra.

–ČTK

Jindra rezignoval kvůli neshodám s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla Petrem Kofroněm. Řekl, že se neztotožňuje s Kofroňovým výběrem inscenačních týmů, způsobem přípravy dramaturgie a s celkovou vizí uměleckého směřování.

Dále Jindra upřesnil, že při nástupu do funkce měl přislíbené větší kompetence, a dodal, že dokud nebude veřejně pojmenována transformace Opery Národního divadla a Státní opery, nemůže v tamní atmosféře kreativně pracovat.

Na Jindrovo prohlášení ještě tentýž den zareagoval ředitel divadla Jan Burian. Ten Jindrův odchod označil za neférový a uvedl, že hudební ředitel Opery si na koncepci transformace jedinkrát nestěžoval.

“Umělecký šéf Opery Národního divadla a Státní opery Petr Kofroň má moji absolutní důvěru a jsem přesvědčen, že spolu s ředitelkou Opery Silvií Hroncovou připravili jeden z nejzajímavějších dramaturgických plánů pro následující období,” uvedl Burian.

Ten však už minulý týden vyjádřil přání, aby Jindra nastudoval Janáčkovu operu Z mrtvého domu, jde prý o jeho srdeční záležitost. Právě na tom se Burian s Jindrou toto úterý domluvili.

Post hudebního ředitele Opery Národního divadla zůstává nadále neobsazený, dočasně jej bude zastávat Petr Kofroň.

Jindra, který do funkce nastoupil vloni v září, zůstává zaměstnancem Národního divadla do konce července.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist