Obraz a zvuk ve své tvorbě spojuje devadesátiletý výtvarník Milan Grygar. Rozsáhlou výstavu jeho prací nyní otevřela brněnská Fait Gallery, k vidění tu bude do 29. července.
Expozice zaplňuje celý prostor galerie včetně průmyslového mostu, který je památkou někdejšího slévárenského využití budovy mezi železničním a autobusovým nádražím.
Cílem retrospektivy je zdůraznit multimediální stránku Grygarovy tvorby, zejména dosud často opomíjenou akustickou složku jeho děl, a ukázat, jak se podílí na celkovém vnímání autorovy práce.
Vztah obrazu a zvuku Grygar zkoumá více než půl století. Na počátku jej zaujal zvuk a rytmus tužky na papíře. Vznik své série kreseb zároveň zaznamenal na magnetofonový pásek.
"Nabyl jsem jistoty, že ve světě panují souvztažnosti, zvuk je spojen s vizuálností a ani vizuálnost neexistuje bez akustického," uvedl v minulosti autor.
Fait Gallery připravila výstavu devadesátiletého Milana Grygara, který zkoumá vztah zvuku a obrazu



Výstava nazvaná Světlo, zvuk, pohyb je rozdělená do několika částí, které mají diváka upozornit na souvislosti autorova vývoje.
Většinu prací mohou návštěvníci vnímat audiovizuálně, u příležitosti výstavy vznikly některé nové nahrávky.
Středobodem expozice je Černý obraz, často zmiňované plátno, které uzavřelo Grygarovu ranou malířskou etapu. Poté byl výtvarník několik let zaujat kresbou a její zvukovou dimenzí.
"Tento monochrom pomyslně odděluje čistě malířskou část s monumentálními prostorovými partiturami a rané velkoformátové kresby a malby dřívkem, na které navazují akustické kresby a partitury v přímém důrazu na zvukový vjem," uvedla kurátorka a umělecká ředitelka galerie Denisa Kujelová.
Fait Gallery připravila výstavu devadesátiletého Milana Grygara, který zkoumá vztah zvuku a obrazu


