Hlavní cenu letošního 72. ročníku filmového festivalu v Cannes Zlatou palmu letos získalo drama Kisaengčchung (Parazit) režiséra Pong Čun-hoa. Slavnostním předáváním cen v sobotu večer festival skončil.
Jako druhý se umístil snímek Atlantique, který vznikl v koprodukci Francie, Senegalu a Belgie. Velkou cenu poroty si za něj odnáší francouzsko-senegalská režisérka Mati Diopová.
Kisaengčchung se podle AP stal vůbec prvním jihokorejským filmem, který v Cannes Zlatou palmu získal. Snímek je černou komedií, která upozorňuje na sociální nerovnosti v Jižní Koreji mezi chudými a bohatými. Sociální tematice se věnuje i Atlantique režisérky Diopové, konkrétně nuznému životu v Africe, kdy se východiskem stane rozhodnutí odejít z Afriky za lepším životem.
Ocenění filmového festivalu za nejlepší režii získali belgičtí bratři Luc a Jean-Pierre Dardenneovi za dramatický snímek Le Jeune Ahmed (Mladý Ahmed).
Cenu pro nejlepší herečku získala Angličanka Emily Beechamová za roli v dramatu Little Joe rakouské režisérky Jessiky Hausnerové. Nejlepším hercem pak byl vyhlášen Španěl Antonio Banderas za výkon v dramatickém snímku Bolest a sláva uznávaného španělského režiséra Pedra Almodóvara.
Devětašedesátiletý Almodóvar řekl, že film Bolest a sláva o stárnoucím režisérovi je o něm samotném jenom z 20 procent, ale kritici se shodují, že Španěl do Cannes přivezl svůj zatím nejosobnější film. Ve snímku si po boku Banderase zahrála Penélope Cruzová. I přes příznivé kritiky film hlavní cenu nezískal, vyhlášený filmař Almodóvar tak stále zůstává bez Zlaté palmy.
Zlatá palma v ohrožení. Festival v Cannes se dostává do stínu konkurenta z Benátek
Již 19. května si v Cannes převzal Zlatou palmu za celoživotní dílo legendární francouzský herec Alain Delon. Proti jeho vyznamenání vznikla i petice, neboť herec se v posledních letech stal terčem kritiky kvůli svému chování k ženám nebo názorům na homosexuály.
K Česku se vztahovalo několik snímků v nesoutěžních sekcích. V sekci Cannes Classics byl uveden dokument režisérů Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny Forman vs. Forman. Snímek, který vznikl v česko-francouzské koprodukci, je uceleným životním portrétem režiséra Miloše Formana.
Promítány byly i filmy Psi nenosí kalhoty (Dogs Don't Wear Pants) a Sólo, na kterých se podíleli čeští tvůrci. V sekci Cinéfondation byl představen studentský film Sto dvacet osm tisíc, který získal na Českých lvech cenu za nejlepší studentský film. Režisérem a scenáristou čtvrthodinové sociální sondy je student pražské Filmové a televizní fakulty (FAMU) Ondřej Erban.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist