Filharmonie Brno spojila síly s nejznámější kapelou českého undergroundu The Plastic People of the Universe. Společně nazkoušeli písně z alba Co znamená vésti koně. První koncert se koná ve čtvrtek pod taktovkou dirigenta Marka Ivanoviće.
Na jednu z posledních zkoušek ve středu pečlivě dohlížel autor orchestrálního aranžmá Michal Nejtek, jehož partitury kromě bubeníka legendární kapely zaměstnaly tři další perkusisty využívající desítky různých bubnů, činelů, tympánů a dalších rytmických nástrojů. Rockovou baskytaru navíc doplňují tři kontrabasy. Orchestr tak má ve spojení s kapelou plný, až rockový zvuk. O pěvecké party a recitativy se dělí členové skupiny.
The Plastic People of the Universe již před dvěma lety spolupracovali s Komorní filharmonií Pardubice při uvedení Pašijových her velikonočních, také tehdy byl dirigentem Ivanović. Program nastudovaný s Filharmonií Brno zazní ve čtvrtek a v pátek v Richard Adam Gallery, potřetí a naposledy 11. března v Praze v Divadle Archa. Další reprízy se neplánují, což dává události punc výjimečnosti.
"Provedení předchází náročná příprava autorská, interpretační i produkční," popsal manažer skupiny Romek Hanzlík.
Brněnští filharmonici si kvůli Pink Floyd sestavili speciální rockovou kapelu - čtěte ZDE
Plastici zahráli v Lucerně pro zesnulého Lou Reeda, poslechněte si jejich cover - čtěte ZDE
Hudbu k programu Co znamená vésti koně složil baskytarista skupiny Milan "Mejla" Hlavsa (1951 až 2001), autorem zhudebněných básní je Vratislav Brabenec, jeden text je dílem Pavla Zajíčka. Program vznikl v době, kdy kapela nemohla oficiálně vystupovat a hrávala přibližně jednou do roka na utajovaných akcích. Každý koncert byl premiérou a zároveň derniérou nového programu.
Koncert Co znamená vésti koně se konal v březnu roku 1981 v Kerharticích u České Lípy. Nahrávka vznikla u Václava Havla na Hrádečku, vyšla v Kanadě.
Co znamená vésti koně je podle Nejtka nejen vrcholem spolupráce Hlavsy a Brabence, ale také nejodvážnějším exkurzem The Plastic People of the Universe mimo rockové vody. "Po hudební stránce snesou Koně srovnání s vrcholnou tvorbou tehdejších západoevropských progresivních kapel, na rozdíl od nich však mají zcela specifickou a originální atmosféru, která prostupuje celým hudebním i textovým materiálem," uvedl Nejtek. V díle nachází atmosféru stísněnosti, duchovního útisku, ale též zvláštní archaičnosti, patetičnosti a "ducha, který vane, kam chce, a žádná protivenství ho nemohou umlčet."
"Plastici" se v Brně zdrží až do soboty, kdy zahrají v klubu Fléda při tradiční Vzpomínce na Mejlu, tentokrát rozšířené také o připomínku básníka Ivana Martina Jirouse. "Vzpomínka na Mejlu se u nás objevuje už poněkolikáté. Letos jsme se ji rozhodli oživit divadelním představením Čekání na Magora," uvedl dramaturg Ondřej Bača. V představení účinkují herec Oldřich Kaiser a písničkářka Dáša Vokatá.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist