Vedení Národního divadla v Praze připravuje změny na postech uměleckých šéfů. V červnu 2015 totiž končí mandáty šéfům baletu Petru Zuskovi a činohry Michalu Dočekalovi.

V prvním případě oslovil ředitel Jan Burian kandidáty ze zahraničí, k vedení činoherního souboru hodlá vyzvat během podzimu několik domácích osobností v uzavřeném výběrovém řízení. V pondělí to řekl mluvčí činohry Tomáš Staněk.

"Protože však zahraniční šéf musí mít delší přípravný čas na převzetí souboru, domluvil jsem se s Petrem Zuskou na prodloužení jeho současného funkčního období až do června 2017," komentoval to Burian.

Vítěz výběrového řízení by se měl na vedení baletního souboru podílet nejpozději od roku 2016.

V kuloárech se mluví o tom, že o vedení baletu Národního divadla mají zájem prvotřídní umělci ze zahraničí. Ke jménům bratrů Bubeníčků a primabaleríny Darii Klimentové se v posledním období připojilo i jméno Filipa Barankiewicze ze stuttgartského baletu. "Námluvy" však vedení české první scény nechce komentovat.

"Probíhají zajímavá jednání, formulují se podmínky srovnatelnější s baletními soubory v zahraničí," popsal Burian.

Sdílnější nebyl ani v případě změny na postu šéfa činohry, uvedl jen, že s Dočekalem počítá na jednu z klíčových manažerských pozic v rámci plánované nové struktury. "Odpovídat by měl za Stavovské divadlo a Novou scénu," dodal.

Dočekal už před časem svůj odchod na konci června příštího roku avizoval, i jemu vyprší několikáté funkční období. "Změna musí přijít, vedu činohru už dvanáct let a měl by přijít někdo mladší," podotkl. Výměnu chápe jako přirozený proces. Zvláště nyní, kdy českou první scénu čeká transformace a měl by v ní fungovat jasně stanovený systém.

Funkční období vedení operního souboru je shodné s mandátem ředitele Národního divadla, tedy do konce sezony 2019. Na pozici ředitelky opery nastoupila loni v srpnu Silvia Hroncová, uměleckým šéfem je Petr Kofroň s hudebními řediteli Martinem Leginusem a Robertem Jindrou.

"Další reorganizační kroky v souladu s předloženou koncepcí provede Burianův management od 1. září 2014. Změny se budou týkat především decentralizace technického servisu," dodal Staněk.

Podle Buriana půjde o krok k budoucí podobě samostatných divadel, který umožní efektivnější řízení s odpovědností ředitelů jednotlivých domů a důrazem na lepší produktivitu práce. "Jevištní provozy i personál hledišť budou od září podřízeny novým funkčním celkům," vysvětlil ředitel ND.

V říjnu do Národního divadla nastoupí na novou pozici náměstkyně pro rozvoj, koncepci a restrukturalizaci Jana Dvořáková, která je nyní ekonomickou ředitelkou Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, dodal Burian.

Tyto strukturální změny budou dalším krokem k holdingovému uspořádání. Jedním z cílů reorganizace bude ustavení lépe říditelných celků s větší osobní odpovědností jednotlivých manažerů.

Cílem nové koncepce je autonomie uměleckých souborů, tedy vytvoření právně, ekonomicky i umělecky samostatných celků pod společnou značkou. Opera, balet a činohra by pak jako právnické osoby využívaly služeb společné servisní organizace.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist